Kontakt mellem danskerne og kommunen foregår fortsat mest via brev, fremmøde eller telefon. Vi er milevidt fra de politiske mål om, at 80 procent af al kommunikation mellem borgerne og kommunen skal foregå digitalt via nettet allerede i 2015.
- Hovedparten af over 300 forskellige kommunale selvbetjeningsløsninger har så få brugere, at det kræver stor fantasi at forestille sig målet nået i 2015. I stedet har man snarere brug for en lup.
Det siger professor Kim Normann Andersen fra Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet. Han offentliggør snart en kortlægning af danskernes brug af de kommunale selvbetjeningsløsninger, "Den kommunale ødegård", med henvisning til den ringe trafik.
Der er fremskridt at spore fra 2011 til 2012. I første halvdel af 2012 var der 99.000 digitale transaktioner på de kommunale selvbetjeningsløsninger mod 68.000 samme halvår året før.
- Men fremskridtet sker på meget lavt niveau og er langt under de fysiske og telefoniske kontakter, som snarere er på 5 til 15 millioner årligt, siger Kim Normann Andersen og fortsætter:
- Få skuldre bærer store dele af trafikken. 75 procent af de nu i alt 324 kommunale digitale services havde mindre end 100 fuldførte transaktioner i årets første halvdel. Kun fire procent af dem har flere end tusinde aktioner på et halvt år, siger Kim Normann Andersen.
Han er derfor ikke imponeret, når Kontoret for digitalisering og borgerbetjening i Kommunernes Landsforening siger, at borgerne bruger de digitale løsninger i stor stil.
KL fremhæver, at i kommuner som Odense, Aarhus og Odense sker 80 procent af ansøgninger om folkepension digitalt.
- Der er en lille håndfuld løsninger som folkepension og flyttemeddelelser til kommunerne, som bruges meget. Men det ændrer ikke ved det samlede billede, siger han.
/ritzau/