De to journalister Christian Frost og Jens Høy står bag verdens mest solgte bog om Rolex. Bogen blev til ved et tilfælde, og forfatterne havde ikke drømt om den succes, den måtte få.
- Der manglede en bog, som kunne klæde almindeligt ur-interesserede på til at turde gå ind i en Rolex-butik for at kigge på ure. Den satte vi os for at skrue sammen, og den ramte lige ned i en stor målgruppe, forklarer Jens Høy om årsagen til bogens succes.
- Vi har talt med mange mennesker, der ikke tør gå ind i en eksklusiv urbutik af frygt for at virke uvidende. Dem har vi i al beskedenhed forsøgt at klæde på til en samtale med en sælger, der ved alt om Rolex-modellerne og bruger indforståede vendinger i hver anden sætning.
De fleste bøger om ure er "porno" for urnørder, men er man på markedet for en bred lettilgængelig bog, er der ikke meget at vælge mellem.
Det var baggrunden for, at to danske forfattere for 10 år siden satte sig ned for at skrive en letlæst guide til verdens største urmærke, Rolex.
Begge har en passion for mærket, som med en produktion på over 1,2 mio. ure i 2023 er verdens største producent af mekaniske ure. Dette står i skærende kontrast til manges opfattelse af Rolex som noget uopnåeligt og eksklusivt.
Knap 10 år senere er bogen blevet en bestseller ikke mindst på engelsk via det store forlag ACC Art Books, og totalt er den udgivet i over 75.000 eksemplarer og sælges bl.a. via Amazon til hele verden. Bogen er desuden udgivet på hollandsk i flere oplag, men nu er en opdateret version på gaden.
Modeller kommer og går
Siden første lancering i 2015 er der sket meget med Rolex-modellerne. Visse er udgået, og andre er kommet til, men den gode historie om mærket forsvinder aldrig, og i den nye udgave af bogen er alle de nye modeller med.
Desuden er der mange nye kapitler, der understreger Rolex’ evne til at skabe myter, og netop historierne om mærket er med til at holde interessen ved lige for Rolex kloden rundt.
- Rolex mestrer at kapitalisere på myterne. Selv om vi har arbejdet med Rolex i over 10 år, er det ikke lykkedes os at komme i kontakt med virksomheden. De lever i deres egen lukkede verden og har ingen interesse i at samarbejde med to danske journalister, konstaterer Christian Frost.
På det danske marked står forlaget People’s bag bogen.
Køb bogen her