Det kommer i den grad bag på Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, at regeringen - som Ritzau erfarer - er parat til at hælde cirka 27 milliarder skattekroner i en infrastrukturfond.
Pengene kommer angiveligt fra en ændret beskatning af flere af de selskaber, som udvinder olie og gas i Nordsøen.
Og de skal blandt andet bruges på at elektrificere jernbanenettet og gennemføre den såkaldte timemodel mellem København-Odense-Aarhus-Aalborg.
- Det er ikke en plan, jeg har hørt noget om, siger Kristian Pihl Lorentzen til Ritzau, men han er glad for, at der nu investeres i infrastruktur.
- Det er positivt, at regeringen vil investere i infrastruktur. Det er der brug for på et helt overordnet plan. Det er vi glade for.
- Men det er negativt, hvis man entydigt satser på den kollektive trafik. Det har regeringen gjort gennem hele sin levetid, men der er hårdt brug for vejinvesteringer, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Den manglende elektrificering af jernbanenettet har i årevis plaget den danske togtrafik og tvunget DSB til at køre med problemramte og forurenende dieseltog.
Regeringens mål er, at investeringerne fra den nye togfond skal give hurtigere tog og samtidig reducere udledningen af CO2.
Der er ifølge Ritzaus oplysninger tale om nye penge, og et resultat af serviceeftersynet af Nordsøolieaftalen, som regeringen igangsatte sidste år.
I regeringen betragter man investeringerne fra fonden som "et markant" investeringsløft, der vil løbe over flere år.
/ritzau/