Det er vigtigt at lufte ud på skoler og daginstitutioner. Dårligt indeklima svækker børnenes koncentrations- indlæringsevne og øger risikoen for astma og allergi.
Men på Gasværksvejens Skole på Vesterbro i København er luften udenfor så forurenet, at koncentrationen af de sundhedsskadelige ultrafine partikler bliver fem til syv gange højere, når der bliver luftet ud i de klasselokaler, der ligger ud til Gasværksvej.
Det viser en undersøgelse, som forældreinitiativet Sikker Skolevej har fået lavet.
Målingerne viser, at der i et klasselokale på 1. sal er cirka 3000 partikler per kubikcentimeter, når vinduerne er lukkede. Når der luftes ud, stiger koncentrationen til cirka det ottedobbelte, hvilket formentligt skyldes dieselpartikler fra trafikken.
- Det er bestemt et dilemma, siger kemiprofessor ved Institut for Folkesundhedsvidenskab Steffen Loft, som er ekspert i luftforurening.
- En del undersøgelser peger på, at hvis man ikke lufter ud, så klarer eleverne sig dårligt, fordi kuldioxid hober sig op og indeklimaet bliver dårligt, så man har virkeligt et dilemma her, siger han til Ritzau.
Bør man lade være med at lufte ud på Gasværksvejens Skole?
- Ja, det kan man diskutere, siger Steffen Loft.
Der findes dog en teknisk løsning på problemet, påpeger han.
- Man kan sætte et ventilationssystem op, som har et filter. Så kan man lufte ud og samtidig undgå at få alle de skadelige stoffer med ind. Det ville være den optimale løsning, hvis ellers kommunen vil betale for det, siger Steffen Loft.
Gasværksvejens Skole er ifølge Steffen Loft formentlig langtfra den eneste københavnske skole eller børneinstitution, hvor udluftning medfører en stigning i koncentrationen af ultrafine partikler.
Københavns Kommune kunne dog gøre mere for reducere den generelle koncentration af ultrafine partikler i København, mener Steffen Loft.
- Der mangler et tiltag i forhold til de mest forurenende mindre køretøjer. I dag er det kun de tunge køretøjer, der er omfattet af miljøzonerne. Et stort antal tyske byer har indført miljøzoner, som gælder alle køretøjer. Det ville også have en virkning i København, siger han.
De ultrafine partiklerne, som er så små, at de trænger igennem til blodbanen. De er ifølge WHO kræftfremkaldende og desuden under mistanke for blandt andet at øge risikoen for luftvejslidelser og hjerte-kar-sygdomme. /ritzau/