Trafikminister Carina Christensen (K) har i månedsvis vidst, at de øgede fartgrænser på motorveje har kostet flere menneskeliv og ulykker på de danske motorveje.
Alligevel hævdede trafikminister Carina Christensen (K) så sent som på et samråd 26. juni, at hun først lige havde fået kendskab til undersøgelsen.
- Det lugter så langt væk af vildledning af Folketinget som overhovedet muligt, siger Socialdemokraternes medlem af trafikudvalget Benny Engelbrecht til Avisen.dk.
Sammen med SF kræver Socialdemokraterne nu sagen kulegravet.
Ministeriet vidste besked
Sagen kom frem, da Jyllands-Posten for knap en måned opdagede eksistensen af en dyster trafikrapport fra Vejdirektoratet.
På et efterfølgende samråd 26. juni i Folketingets trafikudvalg afviste trafikministeren, at hun havde haft kendskab til rapporten i længere tid.
- Den første gang, jeg så undersøgelsen, var i går, svarede ministeren på trafikudvalgets spørgsmål om, hvornår hun første gang 'blev gjort bekendt med undersøgelsen'.
Men det passer ikke, kan Avisen.dk nu afsløre.
En aktindsigt, Avisen.dk har fået i sagens forløb, viser, at ministeriet kendte til rapporten - og konklusionerne om, at højere fart dræber flere - mindst fire måneder før samrådet i juni.
Allerede i februar orienterede Vejdirektoratet nemlig trafikministeriet om rapportens konklusioner. 26. februar i år sendte Vejdirektoratets vicedirektør, Helga Theil Thomsen, således en mail med et udkast til rapporten til en af trafikministerens nærmeste medarbejdere i ministeriet, Flemming Schiller, der er kontorchef i departementets Vejkontor.
Faldt tilfældigt over rapport
Tre måneder senere opdagede SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, ved et tilfælde, at der var en rapport på vej om konsekvenserne af, at regeringen for fem år siden satte fartgrænsen op til 130 kilometer i timen på udvalgte motorveje. Hun faldt over oplysningen på Vejdirektoratets hjemmeside og spurgte derfor ministeren om undersøgelsen.
Som svar på Pia Olsen Dyhrs spørgsmål sendte Vejdirektoratet et to sider langt svarudkast. Her står det klokkeklart, at hvis man kører langsommere, er der færre, der dør. Kører man hurtigere, er der flere, der dør.
Men direktoratets udkast blev aldrig videregivet til udvalget. I det endelige svar fra ministeren til trafikudvalget står i stedet kun to linjer, hvor Carina Christensen forklarer, at hun ikke har fået rapporten endnu.
Vildledning af Folketinget
Ifølge SF's Pia Olsen Dyhr er ministerens svar i bedste fald vildledning af trafikudvalgets medlemmer - i værste fald lodret løgn.
- Jeg har meget svært ved at forestille mig, at ministeren ikke har kendt til rapporten før, siger Pia Olsen Dyhr til Avisen.dk.
Af samme årsag spurgte Pia Olsen Dyhr på samrådet direkte til, hvornår ministeriet fik kendskab til rapporten.
- Og så hviskede ministeren lidt med en embedsmand og svarede, at ministeriet også først fik rapporten dagen før samrådet, siger Pia Olsen Dyhr.
Det er uden for enhver tvivl, at enten ministeren eller ministeriet har tilbageholdt vigtige oplysninger for Folketinget, mener både Socialdemokraterne og SF.
- Enten har ministeren vidst det her længe og tiet, og så har ministeren et problem. For så er rapporten og vigtige oplysninger blevet tilbageholdt for udvalget. Eller også har nogen i ministeriet vidst det og ikke orienteret ministeren. Og uanset hvad er det kæmpe problem, og vi bliver nødt til at have placeret et ansvar, siger Benny Engelbrecht (S).
Minister i samråd
Begge partier vil kalde ministeren i samråd, så snart Folketinget kommer tilbage fra sommerferie.
- Det er bare endnu et eksempel på vildledning af Folketinget og en minister, der igen viser, at hun sejler rundt i sit ministerium og tilbageholder videnskabelige rapporter, som går imod regeringens egen politik. Og det kan vi selvfølgelig ikke leve med som folketing, siger Benny Engelbrecht.
Trafikminister Carina Christensen er på ferie i udlandet indtil slutningen af juli, og det har derfor ikke været muligt for Avisen.dk at få hendes kommentar til de nye oplysninger i sagen. Ministeren har tidligere afvist at have hemmeligholdt rapporten.
Flere ulykker og dødsfald
I rapporten sammenligner Vejdirektoratet antallet af ulykker på de motorveje, hvor farten nu er 130 km/t, med antallet af ulykker før regeringen og Dansk Folkeparti i 2004 vedtog at sætte farten op.
Direktoratet konkluderer, at antallet af personskadeuheld er steget med 14 procent, antallet af alvorligt tilskadekomne med 8 procent og antallet af dræbte med 38 procent.
Sidstnævnte stigning dækker over, at antallet af trafikdrab steg med fem, efter at hastigheden blev sat op på motorvejene.
Regeringen overvejer i øjeblikket at hæve hastighedsgrænsen på en række udvalgte landeveje.