Efteruddannelse, efteruddannelse, efteruddannelse.
Det er regeringens mantra for, hvordan landet kan komme styrket ud af krisen.
Men det er alt for besværligt at tilmelde sig efteruddannelse, og derfor kommer færre af sted, lyder en ny kritik af det i forvejen sønderskudte AMU-system.
”Det er et kæmpe problem. Systemet er sindssygt indviklet, og det er nærmest umuligt at finde rundt i for de virksomheder, der vil sende deres ansatte på kurser,” siger direktør Vivi Christiansen fra Transporthuset, der rådgiver firmaer i transportbranchen.
Fra 1. januar i år har det været et krav for virksomhederne, at de skal bruge Digital Signatur, som stadig anvendes af virksomheder, for at kunne melde medarbejderne til for eksempel svejsekurser, lastbilkørekort og truckcertifikater.
Kravet gælder også for at få fingrene i den refusion fra statskassen, de har ret til, når de sender medarbejderne på AMU-kurser.
Daglige nødopkald
Det giver problemer for især mindre virksomheder, at den digitale signatur skal bruges på en bøvlet måde.
Rådgivningsvirksomheden Transporthuset får dagligt nødopkald fra firmaer, der ikke kan hitte ud af det, og ifølge direktør Vivi Christiansen betyder problemerne, at færre personer kommer af sted på AMU-kurser.
Aktiviteten på AMU-kurser er i forvejen faldet drastisk i løbet af de seneste to år.
Samtidigt har hele AMU-branchen har været ramt af massivt svindel med offentlige millioner, som Avisen.dk har beskrevet i en række artikler.
En af de virksomheder, der har store problemer med at sende deres ansatte på kurser, er Hillerød Lastbilcentral.
Her er det Bente Pedersen, der står for administrationen, og hun ikke er ikke bleg for at indrømme, at hun slet ikke kan finde rundt i tilmeldingsjunglen.[pagebreak]
”Vi har haft virkelig meget bøvl med det. Man skal være it-mand for at gøre det,” siger hun.
Kæmper i forvejen med computeren
Firmaet er ikke alene tvunget til at bruge digital signatur for at tilmelde de ansatte til kurser. Den medarbejder, der står for tilmeldingerne, skal tildeles rettigheder til at bruge firmaets digitale signatur, og det er her, kæden hopper af for mange mindre virksomheder.
Det forværrer kun problemet, at mange af de medarbejdere, der skal på AMU-kurser, har begrænsede færdigheder på computeren.
”Mange har enten ikke-eksisterende eller meget ringe færdigheder indenfor IT. Det gør det ekstra svært at få teknikken til at fungere,” siger Vivi Christiansen fra Transporthuset.
Inden kravet om tilmelding via Digital Signatur blev indført, kunne virksomheder tilmelde deres ansatte til AMU-kurser ved at ringe eller skrive til uddannelsesinstitutionen. Det blev ændret som led i digitaliseringen af hele det offentlige system – med det formål at tilbyde ”nem og smidig” adgang for virksomhederne.
”Det har givet noget bøvl”
Den ansvarlige styrelse under Ministeriet for Børn og Undervisning, UNI•C, erkender, at kravet om digital signatur har givet en del udfordringer.
”Det er korrekt, at det har givet noget bøvl, men vi har gjort meget for at mindske problemerne,” siger underdirektør Karsten Vest Nielsen.
Han fortæller, at styrelsen i det seneste år har ydet en ”massiv informationsindsats” i form af guides, brugervejledninger og informationsmøder.[pagebreak]
Derudover er fristen for at søge om refusion for at sende medarbejderne på kursus, den såkaldte VEU-godtgørelse, blevet forlænget fra 4 til 13 uger ”for at sikre, at ingen kommer i klemme”.
Ifølge Karsten Vest Nielsen vides det ikke, om de digitale krav har fået færre til at tage på AMU-kurser. Men:
”Vi er opmærksomme på problemet. Det må ikke få den konsekvens, at færre tager kurser,” siger han.
Minister ville ikke ændre regler
Børne- og Undervisningsminister Christine Antorini (S) blev i februar konfronteret med problemstillingen, da en vognmand fra Esbjerg klagede til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg over den besværlige procedure.
Her svarede ministeren blandt andet:
”For mindre virksomheder har den digitale selvbetjening været en udfordring. En del af udfordringerne er knyttet til brugen af digital virksomhedssignatur.”
”Jeg har ikke i sinde at ændre på reglerne, som fastsætter, at det er obligatorisk at anvende portalen for selvstændige erhvervsdrivende og arbejdsgivere, der tilmelder ansatte til AMU. Det er ikke en hensigtsmæssig løsning at have parallel administration på papir for nogle virksomheder, men ikke for andre.”
Systemet er sindssygt indviklet, og det er nærmest umuligt at finde rundt i for de virksomheder, der vil sende deres ansatte på kurser
Vivi Christiansen
direktør i Transporthuset