Ritzau
Opdateret kl. 10:40
For første gang nogensinde bruger danskerne mere tid på streaming, podcast og sociale medier end på traditionel radio, flow-tv og trykte aviser og blade.
Det fremgår af rapporten "Medieudviklingen 2022", der er DRs årlige medieforskningsrapport.
- I og for sig er det ikke overraskende, da udviklingen har bevæget sig i denne retning længe, siger medieforskerne i rapporten Janne Bjørsted-Tandrup, Henrik Gregor Knudsen og Dennis Christensen.
I 2022 brugte forbrugerne i gennemsnit 103 minutter dagligt på traditionelt tv. Det daglige tal for streaming lå på 112 minutter.
Den traditionelle radiolytning er især også faldet i 2022. Fra at forbrugerne i snit lyttede til radio 102 minutter om dagen i 2021, er det tal nu faldet til 92 minutter dagligt.
- Det er især public service-radiokanalerne, der har mistet lyttere, og en del af forklaringen kan formentlig være, at corona-nedlukningerne har givet ekstra lytning til public service-kanalerne i årene forud, vurderer medieforskerne.
Det er dog ikke fordi, forbrugerne er stoppet med at bruge lydmedier.
32 procent af befolkningen lyttede således til podcasts ugentligt i 2022. I 2021 lå det tal på 29 procent.
Rapporten viser også udviklingen i brugen af sociale medier.
- Sociale medier er en stabil del af vores medieforbrug, og overordnet set ser vi intet fald i den daglige dækning hos befolkningen over 15 år, lyder det i rapporten.
Det er dog bemærkelsesværdigt, hvordan det sociale medie TikTok brager frem blandt den yngre del af befolkningen mellem 15 og 29 år.
41 procent af befolkningen i den aldersgruppe brugte mediet ugentligt i 2022. Det tal lå på 28 procent og 2021 og blot tre procent i 2019.
På tværs af alder er det stadig Facebook og Messenger, der er de mest brugte sociale medier i befolkningen.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.