En havnetunnel, der skal lede biltrafikken ned under Københavns Havn og Amager, er en skidt idé, der bare vil give endnu flere biler i hovedstaden, mener SF's borgmester for teknik og miljø i København, Ayfer Baykal, ifølge Politiken.
Dermed går hun stik imod overborgmester Frank Jensen (S), der har en havnetunnel som foretrukken løsning på trængselsproblemerne i København.
Sammen med flere blandt andet Danmarks Naturfredningsforening står Baykal bag Facebookgruppen "Nej til flere biler i København", der har til formål at bekæmpe tunnelen, der vil koste i omegnen 27 milliarder kroner.
- For os handler det om at prøve at tale dem, der har forelsket sig i en havnetunnel til fornuft. For det er ikke en grøn løsning; i stedet vil den bare skabe mere biltrafik, siger hun til Politiken.
Frank Jensen mener til gengæld, at Baykal burde "koncentrere sig om at bidrage med samlede og holdbare bud på, hvordan vi mindsker trængslen i København til glæde for Københavnerne".
Den københavnske strid giver genlyd hele vejen til Christiansborg, hvor finansminister Bjarne Corydon (S) bakker op om Frank Jensen. Han fastslår dog, at regeringen ikke har "realitetsdrøftet" havnetunnelen.
SF derimod "løber ikke rundt med hænderne over hovedet i forhold til at lave en havnetunnel", siger partiet transportordfører, Jonas Dahl, til Politiken.
Torsdag vil den såkaldte Trængselskommission komme med sine idéer til, hvordan problemerne med trafikken i København kan løses, efter at betalingsringen blev droppet.
Her vil en københavnsk havnetunnel også blive nævnt som en løsning på sigt - sammen med andre gammelkendte travere som flere metrolinjer og en model for kørselsafgift, skrev Politiken onsdag.
Kommissionen vil komme med et idékatalog med en stribe initiativer i mindre skala såsom bedre regulering af lyskrydsene ind mod hovedstaden, flere busbaner og flere investeringer i cykelstier, lød det i avisen.
/ritzau/