Flere end hver anden studerende på Humaniora og Samfundsvidenskab mener, de ville komme hurtigere gennem deres studie, hvis de fik mere undervisning.
Det skriver Dagbladet Information. Det svarer de studerende selv i en ny undersøgelse, hvor fagforbundet DJØF har spurgt flere end 1.000 studerende fra alle landets universiteter til kvaliteten af deres undervisning.
Ifølge undersøgelsen har omkring 45 procent af de studerende på de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser kun en til seks timers undervisning om ugen. Det betyder, at de studerende er længere tid om at gennemføre studiet og føler sig dårligere rustet til at få job. Dermed har den lave undervisningstid også alvorlige konsekvenser for samfundet, siger formand for DJØF Lise Herold Ferbing til Information.
- Det kan ikke være rigtigt, at der skal være så få timer til de studerende, som vi ser. Den rigtig alvorlige konsekvens er jo, at de studerende er mindre motiverede og ikke føler, at de har et tilhørsforhold til deres studie og deres undervisere, siger Lise Herold Ferbing.
Undersøgelsens konklusioner lægger sig i forlængelse af den nyligt offentliggjordte rapport fra Rigsrevisionen, der skriver, at nogle uddannelser har så få timer, at de muligvis ikke kan kaldes for heltidsstudier.
Antallet af undervisningstimer har nemlig også betydning for, hvor mange timer de studerende bruger på selvstudium og på at forberede sig sammen med deres medstuderende, siger lektor Søren Kruse fra Aarhus Universitet, der forsker i universitetsundervisning, til avisen.
- Noget af det vigtigste er, at man kommer tilstrækkeligt meget på universitetet, så man oplever studiemiljøet, og at det understøtter ens studieaktivitet, siger Søren Kruse.