Flyselskabet SAS kæmper med masseaflysninger.
SAS har i perioden april til juni aflyst i omegnen af 700 afgange. Bare i sidste weekend var det 33 afgange, der blev berørt. Det skriver norske ABC Nyheter.
Det gik blandt andet udover svenske passagerer, der måtte tage turen fra Nice til Oslo i stedet for Stockholm. Og en svensk børnefamilie brugte 33 timer på at komme fra Milano til Stockholm.
ABC Nyheter har talt med NSF, der er fagforening for de norske SAS-piloter. Ifølge dem er forklaringen på aflysningerne, at både underleverandøren City Jet og datterselskabet SAS Ireland har svært ved at bemande deres fly. Omkring 80 procent af de aflyste fly stod nemlig til at blive betjent af disse selskaber.
Advarsel til ledelsen
Hos SAS Ireland skyldes bemandingsproblemerne især, at rekrutteringsfirmaet CAE Parc, der rekrutterer piloter til selskabet, har presset piloterne til at gå på kompromis med sikkerheden. Det koblet med dårlige kontrakter har fået halvdelen af piloterne i SAS Ireland til at sige op eller lede efter nyt arbejde.
Ligeledes har 26 piloter sendt en advarsel i form af et brev til SAS-ledelsen. Det bekræfter pressekontakt i SAS Troels Karlskov overfor det norske medie E24.
- Vi har en positiv dialog med dem, og vi deler en fælles ambition om at gøre forholdene så gode som muligt. Jeg kan ikke kommentere videre på dialogen omkring dette, siger Troels Karlskov til E24.
Også Ryanair kæmper i disse dage med aflysninger. Det skyldes strejker blandt kabinepersonale i Belgien, Spanien og Portugal.
Pilotmangel i Europa
I en mail til Berlingske Business bekræfter SAS, at aflysningerne skyldes generelle problemer med at tiltrække piloter til de europæiske flyselskaber.
”Det har ramt SAS Ireland, ligesom det har ramt vores konkurrenter. Og så skal det selvfølgelig også ses i lyset af, at det tager tid at opstarte en ny gren af et flyselskab", skriver de til Berlingske.
SAS Ireland blev oprettet i januar. Det skete for at drage fordel af den lavere selskabsskat i Irland. På den måde håber SAS, at det bliver nemmere at konkurrere med lavprisselskaberne.
De 700 aflyste flyvninger mellem april og juni udgjorde omkring én procent af de samlede SAS-flyvninger i perioden.