Trods modstand mod Ryanair-vilkår: Danskerne vælger flyrejser med pengepungen
Når danskerne køber flyrejser, falder valget tit på billige billetter fra selskaber som Ryanair. Det på trods af interesse for at sikre stewardesser ok arbejdsforhold. Foto: Iver Houmark Andersen
Et flertal af danskerne mener, at man som forbruger har et ansvar for at købe flyrejser hos selskaber, der tilbyder deres ansatte fair arbejdsvilkår. Alligevel er billettens pris det vigtigste for langt de fleste, når rejsen skal bookes. Det viser ny rundspørge.

Når danskerne skal vælge flyselskab, sidder pengepungen i cockpittet, mens bevidstheden om de ansattes arbejdsvilkår er henvist til de bageste sæder i flyet. 

I en ny rundspørge, som analysebureaet Wilke har lavet for Avisen.dk, mener seks ud af ti, at man som forbruger har et ansvar for at gå efter flyselskaber, der tilbyder gode arbejdsforhold til deres ansatte.

Se listen: Disse flyselskaber flyver uden overenskomst

Næsten samme andel - altså seks ud af ti -  svarer dog, at prisen på billetten er det absolut vigtigste element, når ferien eller forretningsrejsen skal planlægges. 

Det understreger ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank og ekspert i flybranchen, "et paradoks" i danskernes rejsevaner. 

Vi hylder alt det her med fagforeninger og overenskomst. Men vi glemmer det lige så snart, vi skal punge ud.
Jacob Pedersen, ekspert i luftfart hos Sydbank

- Generelt set er vi enige om, at den danske arbejdsmarkedsmodel er en god idé, og vi hylder alt det her med fagforeninger og overenskomst. Men vi glemmer det lige så snart, vi skal punge ud, siger Jacob Pedersen til Avisen. dk. 

Betaler mere for parkering

Kun 1 ud af 20 danskere sætter de ansattes arbejdsvilkår som vigtigste parameter, når de vælger flyselskab.

Det bunder ifølge luftfarts-eksperten i nogle helt særlige mekanismer, når danskerne skal vælge flyrejse. 

- Det at flyve er blevet en standardvare på linje med køkkenrulle og havregryn. Det skal bringe os hurtigt fra A til B og være billigt, men ikke nødvendigvis super rart. Komforten kan vi købe os til senere, siger Jacob Pedersen.

Han peger på, at mange danskere ofte træffer valg i forbindelse med deres flyrejse, der er langt dyrere end selve flybilletten.

- Vi shopper løs i taxfree og tager gerne bilen til lufthavnen, selvom det koster en bondegård at parkere der. Men lige præcis flybilletten, den gider ingen bruge penge på, siger Jacob Pedersen. 

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Stor tiltro til danskerne 

Trods det store fokus på pris, er man i fagforeningen Flyvebranchens Personale Union (FPU) overbevist om, at det er muligt at dreje danskernes fly-forbrug væk fra selskaber som irske Ryanair og ungarske Wizzair, der har fået hård kritik for de løn- og arbejdsvilkår, som deres ansatte arbejder under.

- Jeg tror, at vi i Danmark har nogle af de mest ansvarlige forbrugere, der overhovedet findes. Mange bekymrer sig allerede om miljøet og dyrevelfærd, når de handler, og der ligger det i helt naturlig forlængelse også at tænke de ansattes ve og vel ind i ligningen, når man køber sin flybillet, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU. 

Hos FPU har man endnu ikke lagt sig fast på, hvordan man helt konkret vil få danskerne til at shoppe mere ansvarligt.

Det kan ikke passe, at det skal kræve en ph.d. at købe en flybillet.
Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk

Ifølge næstformand Anders Mark Jensen overvejer man dog en såkaldt "fairtrade-mærkning" for flyrejser, så det bliver let for forbrugerne at skelne mellem flyselskaber med overenskomst-mæssige arbejdsforhold og dem uden. 

Ikke forbrugernes ansvar

I Forbrugerrådet Tænk ser man også positivt på en mærknings-ordning.

Organisationen mener dog ikke, at det er forbrugernes ansvar at sikre ordentlige arbejdsvilkår i luften. 

- Når man tager ud at rejse, så gør man det ikke for at redde verden, men for at få den bedst mulige rejse inden for et givent budget, siger Vibeke Myrtue Jensen, politisk rådgiver for miljø og transport hos Forbrugerrådet Tænk. 

- Desuden er det svært for forbrugerne at undersøge de enkelte selskaber til bunds, og det kan ikke passe, at det skal kræve en ph.d. at købe en flybillet, tilføjer hun.