Den 25-årige universitetsstuderende Morten Lund Kristensen har ofte pakket samvittigheden væk, når han købte billet til og fra sit praktiksted i den belgiske hovedstad Bruxelles.
For selvom han udmærket kender til den kritik, som Ryanair har fået for deres behandling af kabinepersonale og piloter, er han alligevel tit endt med at sætte sig ind i et af det irske selskabs fly.
- Jeg synes jo selvfølgelig, at det er problematisk, at de ikke behandler deres ansatte ordentligt. Men når man står med valget mellem en billet fra SAS til 1000 kroner og en Ryanair-billet, der koster en tiendedel, så er det simpelthen for fristende at tage den billige løsning og spare en masse penge, siger Morten Lund Kristensen til Avisen.dk.
Dermed står han i samme dilemma som mange andre danske rejsende.
I en rundspørge, som analysebureauet Wilke har udført for Avisen.dk, svarer 60 procent, at de synes, at man som forbruger har et ansvar for at vælge flyselskaber, der tilbyder overenskomst-mæssige arbejdsforhold til deres ansatte.
I samme undersøgelse svarer samme antal dog, at prisen er det suverænt vigtigste, når de skal vælge flyselskab.
Gør det tydeligt
Morten Lund Kristensen mener, at det ville gøre en stor forskel, hvis det blev tydeligt for forbrugerne, hvilke konsekvenser, der er ved at flyve med et selskab som Ryanair.
- Når man køber kød eller vaskepulver, er der jo forskellige mærkninger, der hjælper en til at træffe det valg, der er bedst for dyrevelfærden eller miljøet. Men det er ikke lige så tydeligt med flyrejser, for der er jo en ikke en rød lampe, der blinker, når jeg køber billet med Ryanair inde på Momondo (digital billetportal, red.), siger Morten Lund Kristensen.
- Som forbruger er det svært at navigere rundt mellem de forskellige flyselskaber, og det synes jeg egentlig er synd, for jeg er sådan set klar på at smide et par hundrede kroner, hvis jeg så ved, at tingene er iorden, afslutter han.
LÆS OGSÅ: Se listen: Disse selskaber flyver uden overenskomst