Mattias Tesfaye, der stiller op til Folketinget for Socialdemokratiet, langer nu ud efter regeringen.
Han vil have sine partikammerater og Radikale Venstre til at sætte et maksimum for kørselsfradraget, så pendlere fra udlandet ikke kan trække tusindvis af kroner fra i skat, når de kører fra deres hjemland til deres danske arbejdsplads.
"Alt, hvad der understøtter pendleriet, skal fjernes. Regeringen burde være i fuld gang med at sætte en øvre grænse, men det er den ikke," siger socialdemokraten, der selv arbejder som murer.
I dag er der intet maksimum. I praksis betyder det, at en polak eller en dansker med bopæl i Polen kan køre knap 9.000 kroner hjem i skattefradrag om måneden, hvis han kører tur-retur tre gange, så længe han betaler dansk skat.
Træder sig selv over fødderne
Mattias Tesfaye støtter Dansk Folkeparti og Enhedslisten, der kræver en geografisk begrænsning på kørselsfradraget.
"Intentionen med fradraget har været, at håndværkere, der den ene dag arbejder i Slagelse og den anden dag i Helsingør, får en kompensation. Det har aldrig været intentionen, at håndværkere, der pendler fra Krakow til København, får et fradrag. Jeg mener, at der skal være et loft," siger han og opfordrer regeringen til at få lidt fart på.
"Regeringen har sat sine fødder forkert et par gange i debatten om velfærdsturisme. Nu må den sætte sine fødder rigtigt," siger S-kandidaten.
"Det er social dumping"
Mattias Tesfaye mener, at et kørselsfradrag på knap 9.000 kroner om måneden er med til at dumpe den danske løn.
"Det er social dumping, fordi fradraget bliver en del af lønpakken. Du udnytter forskelle mellem lande til at sælge dig selv billigere end den lokale arbejdskraft. Det er ikke polakkernes fejl," siger han og uddyber:
"Det er kørselsfradraget, der skal laves om."
Socialdemokraten mener, at kørselsfradraget uden øvre grænse er en dårligt forretning for Danmark.
"Vi kan sagtens holde til at polakkerne flytter hertil. De integrerer sig hurtigt, og de melder sig ind i danske fagforeninger. Det, vi ikke kan holde til, er pendleriet," siger han.
S er åben for løsning
Mattias Tesfaye foreslår, at regeringen ser på danskernes pendlermønstre, før den tegner en streg på landkortet.
John Dyrby Paulsen, der er fungerende skatteordfører for Socialdemokratiet, lover nu at undersøge kørselsfradraget.
"Vi skal have nogle eksperter til at se på fradraget, før vi politikere gør os kloge på, hvad der skal ske. Jeg er meget åben for, at vi får en løsning på det her," siger han.
Er det ikke bare at tegne en streg? Dansk Folkeparti har foreslået en øvre grænse på 500 kilometer.
"Jeg vil ikke afvise noget som helst. Vi skal bare passe på, at vi ikke rammer nogle danskere, hvis kørselsfradrag er en naturlig del af deres arbejdsliv. Vi skal ikke løse et problem og skabe et andet."