Knap 9.000 kroner om måneden.
Så stort et dansk skattefradrag kan en polsk murer køre hjem, hvis han holder weekend tre gange i hjemlandet.
Det viser nye beregninger fra Avisen.dk.
Faktisk er der ingen øvre grænse for kørselsfradraget.
En polak eller litauer, der betaler skat i Danmark, kan med andre ord bo på den anden side af Østersøen og få et fradrag for transporten til og fra jobbet. Den danske statskasse betaler per kilometer, uanset om asfalten er dansk eller udenlandsk.
Og det kan løbe op i mange tusinde kroner, hvis mureren arbejder mandag til torsdag i Danmark og tager hjem til Polen fredag til søndag flere gange om måneden.
"Det her er en større bombe under det danske velfærdssystem end børnechecken. Kørselsfradraget er jo for alle, uanset om de har børn eller ej. Hvis alle med bopæl i udlandet trækker kørslen fra i skat, bliver det dyrt for Danmark," sige Robert Olejnik, der er formand for en faglig klub for 200 polske byggearbejdere i København under 3F.
Det er ikke kun østeuropæere, der har ret til fradraget. Hollændere, belgiere og andre har også ret til at trække kørsel fra i skat.
Knap 9.000 kroner om måneden
Ifølge Avisen.dk's beregninger, der er blåstemplet af to danske skatteeksperter, kan du med hjemadresse i Krakow og arbejdsplads i København få et skattefradrag på 2.990 kroner for at køre tur-retur, hvis du tager færgen. Du får både et fradrag for de kilometer, som du kører på landjorden, og for dine faktiske udgifter til de to færgebilletter.
Hvis du gør det tre gange i løbet af en måned, får du et fradrag på 8.970 kroner.
Skats tommelfingerregel er, at du sparer en tredjedel af det beløb i skat. Du får altså en besparelse på 2.990 kroner.
De nye oplysninger rammer lige ned i debatten om velfærdsturisme, der har skabt drama i Folketinget, fordi regeringen ikke kan finde flertal for et nyt lovforslag. Forslaget skal give EU-borgere ret til en dansk børnecheck efter en måneds arbejde og sørge for, at de danske regler er i overenstemmelse med EU's regler.
Et af regeringens argumenter for at give EU-borgere ret til danske velfærdsydelser er, at de betaler skat i Danmark. Men spørgsmålet er altså, hvor meget de betaler i skat.
Kør løs! Intet loft for fradrag
Skat bekræfter, at alle, der betaler skat herhjemme, har ret til kørselsfradrag, selvom de bor langt uden for landets grænser.
"Der findes ikke et loft for, hvor mange gange om måneden en person med lang afstand mellem den sædvanlige bopæl og arbejdspladsen må tage hjem, ligesom der ikke findes en geografisk begrænsning," oplyser Skat.
Skat har udarbejdet foldere på blandt andet polsk, litauisk og rumænsk, der skærer de danske skatteregler ud i pap.
"Du har ret til et befordringsfradrag, når du rejser mellem din sædvanlige bopæl i dit hjemland og din arbejdsplads i Danmark," står der blandt andet i de tre foldere fra 2011.
Vikarbureauet Blue Collar, der primært rekrutterer polsk arbejdskraft til danske arbejdsgivere, informerer også om fradraget.
"Selvfølgelig informerer vi om de gældende regler i Danmark. Helt klart. Når du er polsk og overvejer at søge et job her i landet, så har du mange spørgsmål til forholdene på det danske arbejdsmarked, og dem er vi forberedte på," siger Magdalena Bahrami, der er administrerende direktør i bureauet.
Tur-retur 41 gange på et år
Det ubegrænsede kørselsfradrag er allerede en realitet. Det viser en sag fra et af de danske skatteankenævn.
En mand med hjemadresse i Dresden i det østlige Tyskland og arbejdsplads i Jylland fik fuldt medhold i et fradrag på 63.000 kroner i indkomståret 2008. Manden kunne nemlig via kilometertælleren i bilen bevise, at han havde kørt tur-retur 41 gange.
"Af sagen kan udledes, at der ikke er nogen øvre grænse for, hvor højt dit kørselsfradrag kan være, så længe du kan sandsynliggøre, at du de facto har ladet dig transportere mellem dit hjem og dit job," siger skatteadvokat Torben Bagge, der også er ekstern lektor ved Aarhus Universitet.
"De stjæler jo ikke fra nogen"
Robert Olejnik, der til daglig arbejder for at få østeuropæiske byggearbejdere til at melde sig ind i danske fagforeninger, kender flere polakker, der benytter sig af kørselsfradraget.
Ifølge ham er det typisk, at de kører sammen, når de skal hjem til Polen på weekend. Sommetider kører de i minibusser for at holde udgifterne til transporten nede.
At polakkerne pendler sammen får dog ingen betydning for fradragets størrelse.
"Du har ret til fradraget, uanset hvilket transportmiddel du bruger, og uanset om du kører alene eller sammen med andre," står der blandt andet i Skat's foldere.
Robert Olejnik synes, at det er rimeligt, at hans landsmænd har de samme rettigheder som deres danske kolleger.
"De stjæler jo ikke fra nogen. De følger bare reglerne. De får et skattefradrag, som de har ret til, fordi de kører mellem hjemmet og arbejdspladsen," siger han.
Polak: Skæld ud på politikerne
Fagforeningsmanden forestiller sig, at nyheden om det ubegrænsede kørselsfradrag vil forarge flere danskere. Men han håber, at de vil skælde ud på de folkevalgte politikere og ikke på de østeuropæiske håndværkere.
"Der bliver ikke så meget til skattefar i Danmark, fordi østeuropæere i forvejen er lavtlønnede. Men det er de danske politikeres ansvar. De har lavet reglerne, så de kan ikke skyde skylden på EU eller de såkaldte velfærdsturister," siger han.
Skat oplyser, at der er et skærpet krav til dokumentation, hvis afstanden mellem bopælen og arbejdspladsen er "usædvanlig lang". Skattemyndighederne laver dog kun stikprøver for at kontrollere rigtigheden af de kørsler, der bliver opgivet.
0-24 kilometer 0,00 kroner
25-120 kilometer 2,10 kroner
Over 120 kilometer 1,05 kroner
Over 120 kilometer med hjemadresse i udkantskommune 2,10 kroner
Kilde: Skat