Et af dagens store debatemner på Christiansborg har været det danske kørselsfradrag.
Sagen er den, at der ingen øvre grænse er for fradraget.
Det har fået et politisk flertal til at kræve, at kørselsfradraget bliver undersøgt nærmere. Et krav, som skatteminister Morten Østergaard (R) har tænkt sig at efterkomme, selvom han er for kørselsfradraget, som det ser ud i dag.
"Som med alle andre fradrag er vi dog også meget optagede af, at det ikke misbruges eller benyttes uretmæssigt, og hvis nogen ønsker, at vi skal se nærmere på brugen af ordningen, så gør vi naturligvis gerne det," skriver ministeren i et skriftligt svar til Avisen.dk.
Rammer de danske pendlere
Dansk Folkeparti har foreslået, at et loft kunne være på for eksempel 500 kilometer. Loftet skal forhindre, at det danske skattefradrag kører ud af landet.
Både danskere og folk med bopæl langt uden for landets grænser har ret til fradraget, så længe de betaler dansk skat.
Beregninger fra Avisen.dk, der er blåstemplet af to danske skatteeksperter, viser, at kørselsfradraget kan løbe op i mange tusinde kroner om måneden.
Trods de nye oplysninger har skatteministeren dog ikke i sinde at pille ved fradraget.
"Det gavner Danmark og danskerne, og jeg tror mange ville være kede af, at vi eksempelvis lagde et loft over fradraget. Forsøger man at begrænse udenlandske arbejderes ret, vil konsekvensen jo hurtigt blive, at man rammer de helt almindelige danske pendlere, som kører langt for at komme på arbejde," skriver han.
Fradrag i øst og syd er rimeligt
Skatteministeren forudser, at et loft vil gøre danskerne mindre motiverede for at køre langt efter et job.
"Når vi i Danmark giver et fradrag for transport til og fra arbejde, er det fordi, vi ønsker, at folk skal være mobile og flytte sig efter det arbejde, der findes. Også selvom man vælger at bosætte sig i eksempelvis Malmø eller Slesvig-Holsten, eller man måske er nordjyde med arbejde i København," skriver Morten Østergaard.