Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 6. september 2016
Facebook, netnyheder, YouTube, private e-mails, shoppingsider og et godt tilbud på en rejse mod syd. Danskerne er i stigende grad på internettet, også mens de er på arbejde. Ifølge nye tal fra Deloitte bruger den gennemsnitlige medarbejder over 20 minutter om dagen på private gøremål foran skærmen. Det svarer til næsten en hel arbejdsdag hver eneste måned eller to fulde arbejdsuger pr. år.
- I dag fylder internettet en meget stor del af vores arbejdsliv. Det gælder ikke bare online-systemer og e-mails til arbejdsmæssig brug. Også vores private gøremål sniger sig i stigende grad ind på jobbet, siger HR-chef i Deloitte Heidi Persson.
I gennemsnit bruger danske medarbejdere 20 minutter og 45 sekunder på private ærinder og underholdning på nettet hver dag. Tallene dækker dog over store forskelle. Nogle medarbejdere har slet ikke adgang til internettet, mens andre er storforbrugere af underholdning bag skærmen.
- 20 minutter er et ret stort tidsforbrug, hvis det finder sted hver eneste dag. Ser man på den samlede arbejdsstyrke, svarer det til, at internettet sluger over 200 mio. arbejdstimer hvert eneste år, siger Heidi Persson.
Selv om internettet er en tidsrøver, ser Heidi Persson ikke nødvendigvis nogen problemer i, at medarbejderne bruger nettet til private gøremål i arbejdstiden:
- Til syvende og sidst handler det jo om, hvad man udretter på jobbet og hvilke resultater, man skaber. Om man så arbejder koncentreret hele dagen eller har brug for mange små pauser, bør i høj grad være op til den enkelte. Dog bør man selv kunne sætte en øvre grænse for sit internetforbrug, ligesom man også bør overveje, hvilke signaler man sender til sine kolleger.
Uagtet at private gøremål altså sagtens kan integreres med et produktivt arbejdsliv, opfordrer Heidi Persson alligevel danskerne til at tænke over, hvordan de bruger deres tid:
- Grænsen mellem privatliv og arbejdsliv bliver mere og mere flydende, hvilket der ikke er noget galt i. Man skal dog stadig huske at bruge timerne rigtigt. Det er ærgerligt at blive ramt af et ekstra stort arbejdspres, fordi man har brugt halvdelen af dagen på at surfe rundt på nettet.
De mest populære aktiviteter på nettet er private e-mails og nyhedssider. Herefter følger sociale medier, rejseplanlægning, shopping og jobannoncer samt videoer og online spil.
Fakta
Sådan bruger danskerne tiden, mens de er på arbejde:
64 pct. læser og skriver private e-mails
59 pct. læser nyheder på nettet
47 pct. tjekker sociale medier
23 pct. planlægger rejser eller private arrangementer
22 pct. ser på shoppingsider online
15 pct. ser på jobannoncer
14 pct. ser videoer på nettet
9 pct. spiller spil på nettet
Hver dag bruger den gennemsnitlige danske medarbejder...
5 minutter på at læse nyheder på nettet
4½ minut på at læse og skrive private e-mails
4 minutter på at tjekke sociale medier
2 minutter på at se på jobannoncer
1½ minut på at planlægge rejser eller private arrangementer
1½ minut på at se på shoppingsider online
1 minut på at spille spil på nettet
1 minut på at se videoer på nettet
Tallene er baseret på i alt 516 interview med repræsentativt udvalgte danskere i job. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.