En pølse med sidevogn og en omgang læsehjælp, tak!
Et nyt projekt viser, at der skal tænkes i utraditionelle baner, hvis over en million danskere med læsevanskeligheder, skal overbevises om, at efteruddannelse er vejen at gå.
"Udover en masse virksomhedsbesøg har vi haft succes med en række anderledes projekter," siger Poul Christensen fra 3F.
Han er leder af et større projekt, der med syv millioner kroner i ryggen, har haft til opgave at oplyse ordblinde om deres muligheder for at komme på efteruddannelse, og dermed blive bedre til at læse.
Projektet er i sin sidste fase, og allerede nu, er erfaringerne begyndt at melde sig.
Projektet har vist, at hvis man skal bogstavkrigen til livs, er det ude på virksomhederne at de læsetunge skal fanges. Og det er her pølsevogne og autocampere kommer i brug.
Mens 3F har fordelt midlerne, er det primært VUC, AOF og Netværkslokomotivet, der har udført opgaverne.
Uhøjtidelig pølsesnak
Netværkslokomotivet har blandt andet haft stor succes med at opstille pølsevogne uden for større virksomheder, for at gøre oplysning om læsevanskeligheder mindre højtidelig.
Pølsevognsprojektet har screenet hele 1.245 medarbejdere, hvoraf 20 procent efterfølgende er begyndt på dansk-undervisning. Hos 3F og Netværkslokomotivet er man godt tilfreds:
"Pølsevognen bløder ligesom op. Og vores konsulenter har haft bedre mulighed for at gå rundt og snakke med folk på enmandshånd. For nogle er det et tabu at være ordblind. På den her måde har vi kunne nå bedre ud til folk," siger konsulent i Netværkslokomotivet, Jonna Bak.
Rullende undervisning
Det er ikke kun Netværkslokomotivet der har haft held med at gøre afstanden til hjælpen mindre for medarbejderne.
I Sønderjylland har VUC haft stor succes med at tilbyde ordblinde medarbejdere undervisning i en autocamper.
"Med det initiativ kan vi møde medarbjederne, der hvor de er. De kan beholde deres arbejdstøj på og hoppe ind og modtage undervisning og så direkte tilbage til arbejdspladsen. Det giver et tryggere undervisningsmiljø," siger Niels Christian Sørensen, der er konsulent i VUC Sønderjylland.
Ipad'en hjælper i længden
Noget tyder på, at kampagnens utraditionelle metoder for at gøre arbejdslivet lettere for de læsetunge har smittet af på virksomhederne.
Ihvertfald har man i BaneDanmark blevet inspireret til, at medarbejderne nu skal bruge iPads til at indsamle data, og det har givet virksomheden en god mulighed for at skabe en ordblindevenlig app, som medarbejderne kan bruge.
Det er nemlig nemmere for mange ordblinde at skulle udfylde de forskellige formularer på iPad'en. Blandt andet fordi, det er nemt at se forskel på ordets længde i ord som "ordre" og "meddelelse", og derfor bliver det nemmere for den ordblinde at se forskel på, hvor han skal taste ind henne.