Passagerer i tusindvis berørt af afspærring i lufthavn

Tidligt tirsdag blev Terminal 2 i Københavns Lufthavn spærret, mens politiet undersøgte en mystisk pakke.
Flere fly og tusindvis af passagerer er blevet forsinket, efter at Terminal 2 i en periode var afspærret.
Flere fly og tusindvis af passagerer er blevet forsinket, efter at Terminal 2 i en periode var afspærret. Foto: Martin Sylvest/Scanpix

Cirka 1600 passagerer var berørt af, at Terminal 2 i Københavns Lufthavn i en periode tirsdag var spærret på grund af politiarbejde.

Det oplyser pressevagt hos Københavns Lufthavn Morten Bro kort før klokken 11.30.

Umiddelbart er der 16 flyforsinkelser spredt ud på forskellige flyselskaber. En del af de 1600 passagerer skal have ombooket deres billet og med et andet fly.

- De skal tage kontakt til deres flyselskab eller rejsearrangør for at få mere information, om hvordan det skal foregå, siger Morten Bro.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

Politiets arbejde har givet kø ved check-in-skrankerne, og pressevagten opfordrer derfor rejsende til at komme i god tid.

- Vi forventer, at lufthavnen er tilbage i normal drift inden for et par timer, siger han.

Det var tidligt tirsdag, at politiet blev kaldt ud til lufthavnen. Det var en pakke indleveret til lufttransport, som påkaldte sig mistanke.

Politiet var talstærkt til stede, og Forsvarets ammunitionseksperter undersøgte, om pakken indeholdt noget farligt. Det fly, som pakken skulle have været med, blev desuden tilbageholdt.

Terminal 2 var afspærret i godt to timer, men kunne åbne igen kort efter klokken 09.30.

Pressechef hos SAS Mariam Skovfoged fortæller, at politiets arbejde ikke umiddelbart har givet forsinkelser hos SAS' afgange. Check-in hos SAS foregår også i Terminal 3 og ikke 2, hvor der var afspærret.

På Norwegians hjemmeside fremgår det, at flere af selskabets flyafgange ud af København er forsinket. Norwegian har i modsætning til SAS check-in i Terminal 2.

- Vi har fået en del forsinkelser i løbet af dagen, som har sit udspring i den hændelse, der var i Københavns Lufthavn, siger Daniel Kirchhoff, informationschef hos Norwegian.

Han fortæller, at de passagerer hos Norwegian, der er forsinket, får direkte besked via en sms, hvor den nye afgangstid vil stå, og hvornår man skal møde op.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.