Den norske forligsinstitution, Riksmekleren, har onsdag oplyst, at der er aftalt et møde mellem piloterne i SAS og ledelsen i SAS om en ny overenskomst.
Piloterne har siden fredag været i strejke. Her kan du få et overblik over, hvilke emner de to parter diskuterer ved forhandlingsbordet.
Bedre overblik over arbejdstid:
* Piloterne har ytret ønske om mere forudselige arbejdstider - herunder når det gælder vagter i weekenderne.
* I øjeblikket kender hovedparten af piloterne deres arbejdstid, to uger før månedens vagtplan træder i kraft.
* 60 procent af piloterne har en variabel vagtplan, hvor de kun ved, hvor mange fridage de har hver måned.
* De resterende 40 procent arbejder på en såkaldt fastgruppeordning. De arbejder i et rul, hvor de først arbejder fem dage, har fri fire dage, arbejder fem dage, har fri fire dage og så videre. De kender deres vagtplan flere måneder frem i tiden.
* Piloterne ønsker, at flere skal have fastgruppeordningen.
* Piloterne og SAS er også uenige om weekendarbejde - herunder hvor mange weekender i træk man kan arbejde.
* Ifølge piloterne er "uholdbart", at piloterne kan ende med at arbejde op til syv weekender i træk.
* Piloterne skal i dag have én friweekend om måneden. En weekendvagt for piloter hos SAS ligger i tidsrummet fra fredag klokken 16 og mandag klokken 07.
* Det betyder, at hvis en pilot har haft fri fra arbejde 16.30 om fredagen, men ikke møder på arbejde igen før mandag klokken 07, så er der tale om en weekendvagt.
* Det gælder også, hvis piloten har fri fredag, lørdag og søndag og først igen møder på arbejde klokken 06 om mandagen. Piloten har da ikke haft en friweekend, da vedkommende møder før klokken 07 mandag.
* Der er enkelte eksempler på, at piloter hos SAS har arbejdet syv weekender i træk - altså mellem fredag klokken 16 og mandag klokken 07.
Mere i lønposen:
* De svenske piloter har krævet en lønstigning på 13 procent.
* Lønkravet skyldes, at piloterne accepterede en lønnedgang i 2012, da SAS kæmpede med en dårlig økonomi. De mener, at de bør få del af overskuddet, efter at det går bedre økonomisk.
* SAS har de seneste år leveret et årligt overskud på over en milliard svenske kroner.
* SAS har tilbudt en lønstigning til de svenske piloter på 2,3 procent. Ifølge SAS udgør piloternes krav en trussel mod luftfartsselskabets konkurrenceevne.
At anciennitetsaftaler genindføres:
* Før overenskomstforhandlingerne mellem de to parter gik i gang, opsagde SAS aftaler, der blandt andet regulerede ancienniteten mellem piloterne i forskellige lande.
* Det gør ifølge piloterne deres arbejdsudsigter usikre. Aftalerne har blandt andet en betydning for muligheden for at blive kaptajn, hvilke typer af fly man kan søge om at flyve, og hvornår man får ferie.
Kilder: Det norske nyhedsbureau NTB, SAS, Dansk Pilotforening, Ekstra Bladet, Ugebrevet A4.
/ritzau/