FDM: Her får du mest bil for pengene
Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Der kan være penge at spare, hvis du køber en elbil, viser ny beregning, FDM har lavet. Men det er vigtigt, at du klarlægger dit kørselsbehov, før du køber.

Hvis du er en af de mange bilister, der kører omkring 17-20.000 kilometer om året og gerne vil spare lidt på regningen, bør du købe dig en elbil.

I hvert fald hvis du alene ser på, hvad det gennemsnitligt koster at køre en kilometer - alle driftsomkostninger inklusive. Her er elbilen den billigste, mens benzinbilen lægger sig i den anden ende.

Det viser en ny gennemgang af fem forskellige biltyper, som foreningen FDM har lavet.

- Vi oplever, at en af barriererne i forhold til at skifte til el- eller hybridbiler er manglende information om, hvad de rent faktisk koster at køre i forhold til en benzin- og dieselbil, siger FDM's forbrugerøkonom Ilyas Dogru om undersøgelsen.

En elbil er typisk dyrere i indkøbspris, men til gengæld koster den kun 3,02 kroner per kilometer at køre rundt i. Den dyreste af de fem - benzinbilen - skal du slippe 3,20 kroner for per kilometer.

Beregningen tager udgangspunkt i, at den gennemsnitlige bilist ifølge FDM i dag kører omkring 20.000 kilometer om året over en femårig periode.

Men inden du løber ud og investerer i en ny el- eller hybridbil for i sidste ende at spare et par tusind kroner om året, er det vigtigt, at du sætter dig ned og afdækker dit behov og dine muligheder først.

Der er nemlig flere muligheder, hvis du gerne vil køre grønnere.

- En plug-in-hybrid er for eksempel god, hvis du primært kører de korte ture, men engang imellem har behov for at køre langt - og hvis du har mulighed for opladning, siger Ilyas Dogru.

Han fastslår dog samtidig, at dieselbilen fortsat er det bedste valg, hvis du kører mange lange ture og ender på en del mere end de 20.000 kilometer om året.

- Overordnet set skal du købe en bil efter dit behov, for forskellene i økonomien er ikke det, der vælter budgettet, siger han.

Og sidder du nu og tænker, at dit behov helt sikkert passer bedre på en benzin- eller dieselbil, selv om du egentlig gerne ville tage det mere miljøvenlige valg, så overvej det lige en gang mere.

En stor undersøgelse af transportvaner, som DTU Transport har lavet, viser nemlig, at selv elbiler med en rækkevidde i den lave ende har strøm nok til at dække gennemsnitsdanskerens daglige kørselsbehov.

Af undersøgelsen fremgår det også, at danske bilister primært bruger bilen i fritiden - modsat hvad mange tror, nemlig at det er turene til og fra arbejde, der koster mest på kilometertælleren.

Faktisk køres hele 39 procent af turene og 41 procent af kilometerne i fritiden, mens kun 24 procent af de tilbagelagte kilometer går til og fra arbejdspladsen.

FDM's beregning er lavet ud fra nogle særlige kriterier, men passer nogenlunde på de fleste gennemsnitlige bilister.

Det, der kan give udsving i prisen for en bil, er, hvis du er helt ung bilist eller har lavet skader på bilen før og derfor har en højere forsikringspræmie.

FDM påpeger desuden, at beregningen i sin nuværende form kun er gyldig frem til udgangen af 2019, hvor en politisk aftale om godtgørelse af elafgiften udløber. Bliver den ikke forlænget, bliver elbilen markant dyrere i drift.

/ritzau fokus/

Af Stine Eskildsen/ritzau fokus/