Nyt projekt kan motivere erhvervsskoleelever

Et nyt projekt forsøger via selvudvikling at udvikle elevers sociale kompetencer og motivere flere til ikke at droppe ud af uddannelserne.
Der er ingen praktikplads efter de 40 ugers grundforløb. Det må mange elever leve med og så mister mange motivationen. Projekt med jægersoldat kan give elever mod på uddannelseslivet.
Der er ingen praktikplads efter de 40 ugers grundforløb. Det må mange elever leve med og så mister mange motivationen. Projekt med jægersoldat kan give elever mod på uddannelseslivet. Foto: Colourbox

Hvor sjovt er det at være den bedste elev, hvis man ingen venner har?

Det og andre spørgsmål skal handelsskoleelever tage stilling til i et projekt, hvor de på selvudviklingsture skal forsøge at knytte sociale bånd og motivere sig til at færdiggøre uddannelsen.

Projektet er et samarbejde mellem den tidligere jægersoldat Nicolai Moltke-Leth, forsker Hans Henrik Knoop fra Aarhus Universitet og International Business College i Kolding.

Nu efterspørger erhvervsskoleeleverne ny inspiration og hilser selvudviklingscamps velkommen. Frafaldet på landets erhvervsskoler er nemlig støt stigende. 56 ud af 100 elever fuldfører ikke uddannelsen, viser nye tal fra Undervisningsministeriet.

- Det lyder som en rigtig spændende idé. Det er alt for tit, vi på vores grundforløb skal høre på de samme folk igen og igen. Det kunne være godt med frisk inspiration og det lyder rigtig fedt med en jægersoldat, siger næstformand i Erhvervsskolernes Elev-Organisation Morten Ryom til Newspaq.

Hans Henrik Knoop mener, at projektet kan målrettes elever på erhvervsskolerne.

- Det betyder enormt meget, at man oplever positive sociale relationer i forbindelse med undervisningen. Hvis man spørger en elev: Michael, hvordan er det at være god til matematik, hvis du ingen venner har, så vil han svare, at det er ligegyldigt at være god til matematik, hvis han ingen venner har, siger forskeren.

Danske Erhvervsskolers direktør Lars Kunov efterspørger bedre grundforløb, hvor eleverne hurtigere får føling med de forskellige faglige retninger, så de vælger rigtigt og ikke senere fortryder.

Det kan et selvudviklingscamp hjælpe eleverne til at forstå, viser de foreløbige erfaringer.

- Det er anvendt positiv psykologi, der anvendes til at forbedre skoler og elevers forståelse af, hvad der foregår i undervisningen. Det ser ud til at virke rigtig godt, forklarer Hans Henrik Knoop.

Motivation er der i høj grad brug for. Den enorme mangel på praktikpladser kaster sorte skyer over grundforløbet på erhvervsskolerne, fortæller elverne, der mener, at selvudsviklingscamp kan hjælpe på uddannelsesglæden.

- Det kan hurtigt komme til at virke lidt meningsløst at gå 40 uger på grundforløbet, hvis der ikke er udsigt til at komme videre med sin uddannelse, siger Morten Ryom.

Til juni næste år vil projektet blive evalueret og så kan det eventuelt bredes ud til andre uddannelser.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.