Da Natascha Høgsted Jensen startede som kundeservicemedarbejder hos mobilselskabet Telmore i 2013, var det en god arbejdsplads.
Man knoklede ved telefonerne, festede i fredagsbaren og følte sig som del af et særligt Telmore-fællesskab.
Men som tiden gik, blev det sværere at holde liv i den gode stemning.
Først blev ugentlige fredagsbar lavet om til den månedlige fredagsbar. Morgenmaden, som det var obligatorisk at betale til, blev gradvist ringere. Så forsvandt de 15 sekunders pusterum mellem telefonsamtalerne, så hvert eneste opkald flød direkte over i det næste.
Og i slutningen af maj 2014 fik medarbejderne brev om, at de kunne betragte sig selv som opsagt, hvis ikke de gav afkald på en stribe af deres privilegier.
Læs også: TDC til unge ansatte: Gå ned i løn eller bliv fyret
- Da jeg startede, følte alle sig som ansatte i Telmore, men da vi først fik det her ultimatum, blev det meget tydeligt, hvem der bestemte, fortæller 27-årige Natascha.
Ansatte med børn gik i chok
Brevet kom fra TDC, som ejer Telmore. Her blev Natascha og omkring 80 andre fuldtidsansatte informeret om, at de kunne vinke farvel til anciennitetstillæg, tillæg for overarbejde, løn under barsel, barns første sygedag, gratis mobil, sundhedsforsikring og 15 minutters daglig pause.
Læs også: Barsk ultimatum: Sådan barberer TDC ansatte i Telmore
Samtidig blev startlønnen for nyansatte sænket fra 125 kroner til 110 kroner i timen.
- Det var ikke særlig fedt. Det er jo alle de ting, som gør, at man føler sig værdsat som medarbejder, siger Natascha.
Især kolleger med børn var i chok over, at barns første sygedag forsvandt og at de uden varsel kunne blive beordret på overarbejde uden ekstra tillæg.
- Det er smadder ærgerligt, TDC gør det virkelig svært for unge og ufaglærte at holde fast i et job med nogenlunde anstændige vilkår, siger hun.
Mange af 'de gamle' ansatte takkede nej til TDC's ultimatum. Flere havde en timeløn på 150 kroner, fordi de havde været ansat i over tre år, og blev derefter erstattet med nyansatte til 110 kroner i timen.
- Det handler jo helt klart om at spare penge, men som ansat føler du dig virkelig pisset op ad ryggen, siger Natascha Høgsted Jensen.
Gider ikke fagforening
Natascha var som en af de få ansatte medlem af en fagforening. Men Telmore havde ingen overenskomst, som kunne forhindre TDC i at presse medarbejderne ned i løn. Reglerne kræver nemlig, at mindst halvdelen af de ansatte er medlem af en fagforening, før der kan stilles krav om overenskomst.
- Det er virkelig ærgerligt, at de ikke kan organisere flere ansatte. Men folk gider ikke at betale til en fagforening, fordi telebranchen er et sted, hvor de fleste kun opholder sig midlertidigt, inden de skal ind og læse eller noget andet, siger Natascha.
Selv stoppede hun hos Telmore, fordi hun startede på IT-Universitetet kort efter TDC's ultimatum.
- Men hvis jeg stod og skulle bruge et job igen, ville jeg ikke søge job hos TDC de steder, hvor der ikke er overenskomst. Lønnen er simpelt hen for lav, slutter Natascha, som nu er ved at uddanne sig inden for Global Business Informatics.
- I starten af 00'erne revolutionerede Telmore mobilmarkedet ved at tilbyde 'tank selv'-løsninger på nettet til mobiltelefoni. Det gik så godt, at selskabet i 2004 blev opkøbt af TDC.
- Telmore indgår i dag i TDC Telco, som rummer en række datterselskaber uden overenskomst - bl.a. Onfone, Fullrate og Yousee Mobil.
- TDC Telco har omkring 400 ansatte.