Firmaet HelpSimply sælger kuglepenne og chokolade for at hjælpe kræftramte børn. Men der er ikke meget hjælp at hente, hvis firmaets unge medarbejdere melder sig syge.
For den dengang 18-årige Nikita Larsen resulterede to en halv sygedag i en fyreseddel, nul kroner i løn og en regning på 24.500 kroner, fordi hun overskred den tilladte mængde fravær under oplæringen.
Det er sjældent, at unge medarbejdere i telemarketingbranchen sætter sig op imod arbejdsgiverne.
Læs også: Callcenter: 40 kroner og en flaske vodka i timen
Men det har Nikita Larsen gjort. Retten i Glostrup har nu afgjort, at hun ikke skylder firmaet noget, men at de skylder hende 51.000 kroner i løn og godtgørelse for ulovlige ansættelsesbeviser.
"De udnytter helt klart unge, som ikke har så stor erfaring med arbejdsmarkedet. Det er virkelig tarveligt," siger Nikita Larsen, som i dag er 21 år og ved at uddanne sig til tegnsprogtolk.
Lurvet branche
Mellem 15.000 og 25.000 danskere arbejder i telemarketing. Det er primært unge uden erfaring med arbejdsmarkedet, som prøver lykken i branchen, som ellers i mange år har været kendt for dårlige løn og arbejdsvilkår.
Retssagen mod HelpSimply er et temmelig ekstremt tilfælde, men afspejler et generelt problem for unge callcenteransatte, mener fagforeningen HK.
"Det er en lurvet branche, hvor det desværre er ret almindeligt, at ansatte bliver snydt for løn, feriepenge, pension og bonus," siger faglig sekretær Jakob Nerup fra HK Service Hovedstaden.
Det er to år siden, at Nikita Larsen og en håndfuld andre unge blev ansat hos HelpSimply.
Læs mere: Derfor sagde Nikita ja til job i betændt branche
Ifølge kontrakten var de første otte uger et traineeforløb. Men flere af de unge fortæller Avisen.dk, at oplæringen reelt bestod af et talepapir og en halv dags øvelser, hvorefter de blev sat til at sælge gode gerninger over telefonen.
Fyret før de blev dyre i drift
Efter fire uger gav kontrakten dem krav på en timeløn på mindst 135 kr. Men så langt nåede de aldrig, før de blev fyret for enten sygefravær eller samarbejdsvanskeligheder.
HelpSimply sendte derefter en regning på 24.500 kroner, fordi aftalen om traineeforløbet var misligeholdt.
"Vi var nok lidt naive, men man tænker jo bare "Fedt, jeg har fået et job." Det eneste gode, man kan sige om sådan en oplevelse, er, at man lærer at læse sin kontrakt grundigt igennem," siger en 22-årig pige fra Ishøj, som ønsker at være anonym.
Callcenter kræver stadig penge
Ifølge HK er økonomiske modkrav en udbredt fidus til at intimidere unge fra at gøre krav på optjent løn eller provision.
"Vi har jævnligt eksempler på firmaer, som kræver for eksempel en halv månedsløn af ansatte, som holder op i utide. Mange unge accepterer, fordi de ikke kender opsigelsesreglerne og ikke er medlem af en fagforening," siger Jakob Nerup.
HelpSimply eksisterer stadig på en adresse i Ballerup, men svarer hverken på telefon eller mail fra Avisen.dk.
Direktør Erdal Özden har dog anket rettens afgørelse, og gør fortsat krav på 24.500 kroner over for Nikita Larsen.
- HelpSimply ringer op til firmaer og tilbyder dem at købe kuglepenne, chokolade, bolsjer, the, kaffe og post-it-sedler for at hjælpe syge børn.
- 12 procent af salgsprisen går til Foreningen Ønsk, som opfylder ønsker for syge og handicappede børn.
- Foreningen Ønsk har ingen offentlige regnskaber, adresse eller overblik over, hvem der sidder i bestyrelsen.
- Foreningen Ønsk er heller ikke medlem af Isobro, der er brancheforening for velgørende indsamlingsorganisationer.
- Har du arbejdet for HelpSimply, købt deres produkter eller modtaget donationer fra Foreningen Ønsk til dit barn, så vil Avisen.dk gerne i kontakt med dig.
- Skriv til soren@avisen.dk.