Det tidligere statsejede selskab TDC kæmper indædt for at bevare førerpositionen på det danske telemarked, og har siden 2008 haft et overskud på mellem to og fire milliarder om året.
I samme periode er næsten 3.000 stillinger i TDC blevet nedlagt eller outsourcet, heraf 2.500 i Danmark.
Læs også: Ofre for tele-krig: 3.000 TDC-job forsvundet siden 2008
Samtidig foregår en stigende grad af TDC's aktiviteter i datterselskaber uden overenskomst, hvor løn- og arbejdsvilkår er dårligere end i moderselskabet.
Så mens aktionærerne glæder sig, skaber den benhårde vækststrategi utryghed og frustration blandt medarbejderne.
- Vi oplever i øjeblikket, at TDC gør alt hvad de kan for at presse vores vilkår. Rigtig mange medarbejdere er bekymrede for deres fremtidige vilkår hos TDC, og om de overhovedet har en fremtid hos TDC, siger fællestillidsrepræsentant Jeana Jørgensen fra TDC på Fyn.
Vil du bo i Sønderborg eller London?
I går kunne Avisen.dk fortælle om de ansatte i datterselskabet Telmore, som for nylig blev tvunget til at acceptere store forringelser.
Læs også: TDC til unge ansatte: Gå ned i løn eller bliv fyret
Nu advarer fagforbundet Dansk Metal, som tegner overenskomst for 4.200 ud af de 7.800 TDC-ansatte i Danmark, imod, at arbejdspladserne fosser ud af TDC.
Senest har TDC meddelt, at 800 danske job outsources til det amerikanske firma SITEL, som allerede har frasagt sig overenskomsten med Dansk Metal.
Det betyder, at 800 TDC-medarbejdere kan vælge at flytte med til et job i Sønderborg eller London, men kun har garanti for deres løn- og ansættelsesvilkår indtil 2017, hvor overenskomsten udløber.
- Vi er alvorligt bekymrede. TDC har bebudet yderligere outsourcing til andre danske og udenlandske virksomheder. Vores løn- og arbejdsvilkår er under konstant angreb fra TDC's side, siger John Schwartzbach, som er formand for Dansk Metal Tele Øst, og som også sidder i bestyrelsen i TDC.
Ændrer logo på lønsedlen
Men heller ikke i TDC's egne selskaber kan medarbejderne vide sig sikre på en ordentlig løn.
Over en årrække har TDC opkøbt en underskov af 'discount-brands', blandt andet Telmore, Fullrate og Onfone (som nu er blevet til YouSee Mobil).
Knap 400 medarbejdere er nu samlet under selskabet Telco, som også varetager salgsarbejde for TDC.
Ifølge fagforbundet HK, som organiserer ansatte på callcentre og i telemarketing, arbejder TDC systematisk på at omgå den danske model.
Det sker ved at flytte personaletunge funktioner og konkurrenceudsatte ydelser ind i selskaber uden overenskomst, for på den måde at barbere omkostningerne med op til 50 procent.
- Man har fundet et hul i det faglige system, som man så udnytter efter bedste evne for at spare lønkroner. De ændrer bare logoet på lønsedlen fra TDC til TDC Telco, og pludselig er lønnen halveret. Det er modellen, og det er derfor, det er så moralsk angribeligt, siger Jakob Nerup, der er faglig sekretær i HK Service Hovedstaden.
Ansatte tvunget ned i løn
Konkurrenten Telenor har et overordnet princip om, at alle ansatte skal være dækket af overenskomst - hvilket kommer medarbejderne i datterselskaberne Bibob og CBB til gode.
Det princip gælder ikke i TDC.
Derfor var der ingen overenskomst, som sidste år kunne forhindre TDC i at forringe ansættelsesbetingelserne for unge ansatte i datterselskabet Telmore.
Her fik medarbejderne valget mellem at acceptere dårligere arbejdsvilkår eller at vinke farvel til deres job.
Læs også: Natascha efter løn-ultimatum: Jeg er færdig med TDC
Med ét hug forsvandt tillæg for overarbejde, løn under barsel, barns første sygedag, sundhedsforsikring, gratis mobil og 15 minutters daglig pause, mens startlønnen for nye medarbejdere blev barberet fra 125 kroner til 110 kroner.
Ifølge senioranalytiker Morten Imsgaard fra Sydbank er overenskomster og lønomkostninger et afgørende konkurrenceparameter i teleindustrien.
TDC har i de seneste år gennemgået deres omkostninger med en tættekam, og er formentlig langt fra færdige, forklarer han.
- Det kan nok ikke undgås, at medarbejderne mærker, at der er en overordnet strategi om at luge så meget ud i omkostningerne som muligt. Det er en naturlig del af selskabets drift, at man hele tiden kigger efter, om man kan skrue skruen strammere i. Det kan lyde brutalt, men det er vilkårene i teleindustrien, vurderer eksperten.
TDC: En virkelighed man må leve med
TDC mener selv, at det er en overdrivelse at påstå, at stillingerne fosser ud af selskabet.
- Men det er rigtigt, at der forsvinder stillinger hvert år. Men det er ikke noget nyt. Vi har reduceret siden 2008, og jeg tror, at rigtig mange har erkendt, at hvis man arbejder for en virksomhed som os, med store teknologispring og ændrede markedsforhold, så er det en virkelighed, man må leve med, siger Peer Schaumburg-Müller, der er vicedirektør i HR.
Peer Schaumburg-Müller erkender, at de mange forandringer kan skabe usikkerhed blandt medarbejderne.
- Man kan gøre det, vi gør, på mange forskellige måder. Det er dog uomgængeligt, at vi skal reducere og møde markedet, men vi skal selvfølgelig hele tiden arbejde for at optimere måden, vi gør det på, siger han.
Læs hele interviewet med TDC her.
- Smartphones er blevet hvermandseje og vi forlanger lynhurtigt internet overalt. Helst til spotpris.
- Avisen.dk kigger i denne serie nærmere på industrien bag. Her har konkurrencen aldrig været hårdere, og det sætter løn- og arbejdsvilkår under ekstremt pres.
- Send tip, ris eller ros til Soren@avisen.dk