Et telefonnummer var stadig noget, man drejede, og mobiltelefoner blev endnu kun brugt af limousine-kørende skurke i amerikanske film, da Jeana Jørgensen blev ansat hos Fyns Telefon.
Her har hun lige siden været stemmen i røret, når kunderne ringede.
Stemmen er stadig klingende fynsk, men meget andet har forandret sig i de sidste 27 år.
Sammen med Jydsk Telefon og KTAS er Fyns Telefon blevet til TeleDanmark, som siden er blevet til TDC.
Og Jeana er gået fra at være statsansat til at arbejde for 44.000 aktionærer.
- I forhold til dengang er det lige pludselig blevet en kæmpe koncern, hvor du som medarbejder føler dig virkelig langt væk fra ledelsen, siger hun.
2.500 danske job forsvundet
Som Avisen.dk i dag kan fortælle, skaber en benhård vækststrategi utryghed og frustration blandt medarbejderne i TDC.
Siden 2008 er 2.500 danske TDC-job forsvundet, og fagforeningerne Dansk Metal og HK kritiserer TDC for at dumpe løn- og arbejdsvilkår i datterselskaber uden overenskomst.
Læs også: TDC-ansatte kæmper for at bevare løn og danske job
- Vi oplever i øjeblikket, at TDC gør alt hvad de kan for at presse vores vilkår. Rigtig mange medarbejdere er bekymrede for deres fremtidige vilkår hos TDC, og om de overhovedet har en fremtid hos TDC, siger Jeana Jørgensen, som er fællestillidsrepræsentant for de ansatte hos TDC på Fyn.
TDC er stadig en god arbejdsplads, understreger hun.
- Jeg kan godt lide min arbejdsplads. Jeg kan godt lide at snakke med kunderne, og jeg har en god chef og nogen dejlige kolleger. Jeg kan bare ikke lide den udvikling, som virkelig er eskaleret i de seneste år, siger Jeana Jørgensen.
Fagforeninger er ikke velansete
Især i de seneste to år er stemningen blandt medarbejderne i TDC blevet mere presset, vurderer hun.
- Fagforeninger er ikke velansete, og de gør alt hvad de kan for at presse forholdene på de tunge områder, hvor der er mange medarbejdere, fortæller Jeana Jørgensen.
TDC-medarbejderne har længe haft bedre løn og vilkår end de fleste andre ansatte i telebranchen. Men nu oplever medarbejderne, at de skrappe krav til effektivitet og kontrol også er ved at æde sig ind på TDC.
- Det er et moderne akkordsystem. Kan vi levere 10 salg i dag, kan vi sør'me da også levere 11 i morgen. Vi får jo ikke tæsk hver dag, når vi kommer på arbejde, vi er bare før hen blevet bedre behandlet, siger Jeana Jørgensen.
Aktionærer, som vil se afkast af deres investeringer, er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men jagten på profit presser arbejdsglæden ud af medarbejderne, mener hun.
- Jeg synes bare, at det er kammet fuldstændig over. Og jeg er bange for, at det ødelægger min arbejdsplads, siger hun.
Laver det samme til dårligere løn
I datterselskabet TDC Telco sidder omkring 400 kolleger uden overenskomst og med dårligere løn- og arbejdsvilkår.
Læs også: TDC til unge ansatte: Gå ned i løn eller bliv fyret
Ifølge Jeana Jørgensen er de blevet ansat medarbejdere i Telco til at lave præcis det samme som i TDC.
- Det er fuldstændig usmageligt, hvad der er sket med Telco. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det er en strategi fra TDC’s side at barbere løn- og arbejdsvilkår på den måde, siger hun.
Da hun selv startede i branchen for 27 år siden, var det normalt at være medlem af en fagforening. Det er langt fra tilfældet i dag, og derfor har medarbejderne i Telco ikke ret til overenskomst.
-Det største problem er, at det ikke er lykkedes os at organisere medarbejderne i de nye selskaber, så vi kunne sikre, at de arbejder på sammenlignelige vilkår. Men det er jo unge mennesker, der er i gang med en uddannelse, så de kan ikke se værdien af at være medlem af en fagforening, for de har ingen planer om at blive, siger Jeana Jørgensen.
- Smartphones er blevet hvermandseje og vi forlanger lynhurtigt internet overalt. Helst til spotpris.
- Avisen.dk kigger i denne serie nærmere på industrien bag. Her har konkurrencen aldrig været hårdere, og det sætter løn- og arbejdsvilkår under ekstremt pres.
- Send tip, ris eller ros til Soren@avisen.dk