TDC er Danmarks førende it- og teleselskab, som år efter år præsenterer et stabilt overskud på mellem to og fire milliarder.
Men succes er ikke gratis.
Som Avisen. dk i dag kan fortælle, lever mange medarbejdere i TDC i frygt for at miste jobbet, blive outsourcet eller få barberet deres arbejdsvilkår.
Læs også: TDC-ansatte kæmper for at bevare løn og danske job
Frygten virker ikke ubegrundet, når man kigger på tallene.
Ved gennemgang af årsregnskaber har Avisen.dk foretaget en opgørelse over antallet af medarbejdere i TDC.
Heraf fremgår det, at næsten 3.000 stillinger er blevet nedlagt eller outsourcet siden 2008, heraf 2.500 i Danmark.
Set fra chefgangen og aktionærernes side har de mange stillinger været nødvendige ofre for at bevare forspringet i en benhård konkurrence på telemarkedet.
Læs også: TDC om konstant fyringsfrygt: Det må man leve med
Det forklarer Morten Imsgaard, der som senioranalytiker i Sydbank følger udviklingen i telebranchen tæt.
- TDC er de eneste i Danmark, som formår at holde en tilfredsstillende indtjening, alle de andre halter bagefter, siger han.
Blandt andet har den store norske konkurrent Telenor haft svært ved at tjene penge i Danmark, og fusionerer nu med Telia for at give TDC kamp til stregen.
Vil fortsat presse citronen
TDC har i de seneste år gennemgået deres omkostninger med en tættekam, og er formentlig langt fra færdige. Og det kan medarbejderne ikke undgå at mærke, vurderer Morten Imsgaard.
- Priskonkurrencen i teleindustrien er så hård, at én ting er sikker. Det er, at TDC hvert år vil blive mødt af faldende priser, så hvert eneste år vil de stå med en ny opgave i form af at skulle drive deres forretning mere effektivt. Løn og ansættelsesvilkår er hvert år blandt de ting, som ledelsen vil kaste et kritisk blik på og overveje, om forretningen kan drives mere effektivt, siger han.
Det er ikke kun antallet af job, der er under pres. Ifølge fagforeningerne Dansk Metal og HK er løn-og arbejdsvilkårene under konstant angreb fra TDC's side.
Og det er måske ikke så mærkeligt. For ifølge Morten Imsgaard konkurreres der overordnet på to ting - kvaliteten af netværk og service.
Læs også: Natascha efter løn-ultimatum: Jeg er færdig med TDC
Det sidste kræver mandskab ved telefonerne, og det gør overenskomster og lønomkostninger til et afgørende konkurrenceparameter i teleindustrien.
Af samme grund kan det være en fordel at outsource opgaver - og dermed medarbejdere til andre firmaer, som det for nylig skete med 800 TDC-job til det amerikanske firma SITEL.
- TDC er i gang med en proces for at identificere, hvad der ikke er kerneydelser, og derfor har vi for nylig set nogle outsourcing-aftaler, hvor man flytter medarbejdere til andre selskaber, som varetager dele af kundeservice. Det er også en af de muligheder, selskabet har for at opretholde en høj kundeservice, samtidig med, at de trimmer omkostningerne så meget som muligt, siger Morten Imsgaard.
Monopolfortid giver ulemper
TDC har fortsat omkring 4.200 ansatte tilbage på Dansk Metal-overenskomster, som giver de ansatte bedre vilkår end alternativet fra HK, som dækker de fleste andre teleselskaber.
Et levn fra dengang, hvor TeleDanmark var monopolselskab, og medarbejderne var organiseret i Telekommunikationsforbundet, som siden er fusioneret med Dansk Metal.
- TDC har en arv på godt og ondt. For eksempel giver det en masse fordele at eje en stor del af den oprindelige infrastruktur. Men der er også en del historik, som TDC ønsker at komme ud af. Som for eksempel nogen af de gamle overenskomster, som kan være vanskelige at håndtere i et så omskifteligt konkurrenceklima, hvor konkurrenter i mange tilfælde er i stand til at etablere en forretning med løn- og arbejdsvilkår, som matcher nutidens marked, siger Morten Imsgaard.
Læs også: TDC til unge ansatte: Gå ned i løn eller bliv fyret
Derfor er det heller ikke overraskende, at en større del af TDC's aktiviteter finder sted i datterselskabet TDC Telco, som ikke er dækket af overenskomst, og hvor løn- og vilkår er dårligere end i selve TDC, vurderer brancheeksperten.
- Desværre er teleindustrien så konkurrencepræget, at det nok er en god grund til, at de her lavprisbrands er sat op uden overenkomstmæssig dækning. Det er fordi, man konkurrerer benhårdt på prisen. Det er det eneste, som kunderne kigger på. De er fuldstændig ligeglade med, om der står TDC, Telmore, Telenor eller Bebob på regningen, siger han.
- Smartphones er blevet hvermandseje og vi forlanger lynhurtigt internet overalt. Helst til spotpris.
- Avisen.dk kigger i denne serie nærmere på industrien bag. Her har konkurrencen aldrig været hårdere, og det sætter løn- og arbejdsvilkår under ekstremt pres.
- Send tip, ris eller ros til Soren@avisen.dk