Unge telefonsælgere hos TDC bliver groft ydmyget foran kollegerne, hvis ikke de har held til at sælge mobilabonnementer.
En dårlig dag på jobbet kan resultere i en plasticlort på bordet, som bliver liggende, indtil man 'lander et salg'.
I telegigantens arsenal over kreative afstraffelsesmetoder findes også en grøn krokodillehat med teksten "Jeg kan ikke sælge".
Læs også: En lort på dit bord: Sådan behandler TDC ansatte
Ansatte risikerer også at skulle stå op, indtil de har fået en ny kunde på krogen. Og hvis salget generelt går sløjt, kan chefen forsøge at fremme motivationen ved at sende et billede af en galge.
Er det okay eller over stregen? Deltag i afstemningen i bunden af artiklen
- Udadtil tager de fleste det med et smil, men helt ærligt, det er sgu ikke særligt sjovt. Det er tarveligt, krænkende og opslidende, siger en medarbejder, som ønsker at være anonym, men hvis fulde identitet er kendt af Avisen.dk.
Branche berygtet for råt arbejdsmiljø
Callcenterbranchen er kendt og berygtet for et råt arbejdsmiljø. Fagforbundet HK er dog overrasket over at se de barske metoder praktiseret i en stor og velrenommeret virksomhed som TDC.
- Det er desværre ikke første gang, at vi støder på de her metoder. Meget af branchen er jo sådan et wild west, hvor alting foregår efter laveste fællesnævner. Men vi havde ikke forventet at se det i TDC's datterselskab, siger René Knudsen, der er formand for HK Service. Hovedstaden.
- Smartphones er blevet hvermandseje og vi forlanger lynhurtigt internet overalt. Helst til spotpris.
- Avisen.dk kigger i denne serie nærmere på industrien bag. Her har konkurrencen aldrig været hårdere, og det sætter løn- og arbejdsvilkår under ekstremt pres.
- Send tip, ris eller ros til Soren@avisen.dk
UDVID
Metoderne praktiseres i datterselskabet TDC Telco, der har cirka 400 ansatte, som blandt andet skal sælge Telmore-abonnementer.
Til forskel fra TDC har selskabet ingen overenskomst, og Avisen.dk kunne tidligere i år fortælle, hvordan de ansatte blev tvunget til at acceptere lavere løn og dårlige vilkår, hvis de ville beholde jobbet.
Ekspert dybt chokeret
Flere medarbejdere fortæller til Avisen.dk, at de forgæves har bedt ledelsen om at holde op med at hænge ansatte ud.
En ekspert i arbejdsmiljø er dybt chokeret.
- Det er fuldstændig absurd. Selv om det foregår i et ungt miljø med fuld fart på, kan det ikke betegnes som andet end organiseret ledermobning. Der er ingen tvivl om, at det har en negativ effekt på medarbejdernes velbefindende, og potentielt set også på deres helbred, hvis ikke de flygter i en fart, vurderer Peter Hasle, der er professor på Aalborg Universitet.
Ifølge Peter Hasle skyder TDC sig selv i foden ved at udstille medarbejdere, som ikke lever op til forventningerne.
- Man kan vælge at fremhæve dygtige medarbejdere som inspiration for resten, men i stedet for månedens medarbejder har man her besluttet at hænge nogen ud som dagens idiot, og det er altså fuldt ud sammenligneligt med mobning - og kan umuligt fremme effektiviteten, siger han.
TDC: Medarbejdernes egen idé
Ifølge TDC Telco er der dog tale om en medarbejderdrevet kultur.
Zet Zebastian Wünsch er chef for den pågældende salgsafdeling, og påpeger, at den seneste medarbejderundersøgelse fra maj 2015 viser, at 96 procent af medarbejderne føler sig værdsat af deres nærmeste leder.
- Nu hvor vi er blevet opmærksomme på, at enkelte i gruppen ikke trives med den nævnte adfærd, går vi selvfølgelig ind og ændrer den. Derfor har vi, trods protester fra medarbejderne, nu pålagt dem at stoppe de nævnte gimmicks. Selvom det selvfølgelig er ærgerligt at folk i en velfungerende afdeling på den måde bliver ofre i et fagpolitisk spil, skriver han i en mail til Avisen.dk.