Modebutiks parfumeduft kan give allergi

Arbejdstilsynet kræver, at den amerikanske tøjkæde Abercrombie & Fitch beskytter medarbejderne mod allergifremkaldende stoffer.
Den amerikanske modetøjskæde Abercrombie & Fitch er kendt for bruge parfume for at lokke kunderne til.
Den amerikanske modetøjskæde Abercrombie & Fitch er kendt for bruge parfume for at lokke kunderne til. Foto: Colourbox.dk

Nye anklager er på vej mod den amerikanske modekæde Abercrombie & Fitch i København.

Denne gang er det lugten i butikken, den er gal med.

Politiken skriver, at man grundigt skal overveje arbejdet eller shoppingturen hos Abercrombie & Fitch, hvis man lider af astma eller vil undgå allergi.

Arbejdstilsynet har nemlig to gange sidste år givet virksomheden et påbud om at beskytte de ansatte mod stofferne, der bruges inde i forretningen på Købmagergade i København.

Det skyldes, at parfumen indeholder det allergifremkaldende stof citronellol, der kan udvikle allergi.

Hver dag sprayes der minimum tre flasker med i alt 150 ml parfume med det allergifremkaldende stof ud i butikken.

Derfor kræver Arbejdstilsynet nu, at Abercrombie & Fitch beskytter de ansatte bedre inden 15. januar.

I en mail til Politiken skriver Eric Cerny, der arbejder for Abercrombie & Fitch i USA, at parfumens duft er en vigtig del af kædens koncept, som "vores fans rundt i verden elsker os for".

Han fastslår samtidig, at parfumen er grundigt testet for at overholde lovgivningen og sikkerheden for medarbejdere og kunder.

For en uge siden havde Politiken også fokus på Abercrombie & Fitch. Dengang drejede det sig om, at butikskæden udnytter sine medarbejdere, og at de ansatte f.eks. kun får to timers varsel, før de ved, om de skal arbejde.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.