Sådan undgår du 'ledighedsdepression'
At dyrke identiteten som arbejdsløs kan være farligt for helbreddet. Følg disse ni råd for at undgå afgrunden. Colourbox (genrefoto)
Tusindvis af ledige er i risikogruppen for alvorlige depressioner. Læs her, hvordan du kan holde humøret oppe og træne din daglige motivation

At miste sit arbejde er et stort nederlag for de fleste mennesker. Men griber du det rigtigt an, behøver arbejdsløshed ikke føre til den store personlige nedtur, selvom du måtte være uden job i lang tid.

Her er ni gode råd fra Bo Netterstrøm, overlæge på Arbejdsmiljømedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital, og Nynne Lykke Christensen, chefkonsulent i DJØF, fagforening for mange akademikere og kontorfolk.

 

1. Brug tiden på noget meningsfuldt

Arbejde er det, som er allervigtigst for at skabe mening i vores tilværelse. Savner du den daglige indsprøjtning af mening, så kast dig over noget andet meningsfuldt, så du ikke bare ser dig selv som arbejdsløs. Det kunne for eksempel være at blive frivillig i en sportsklub, et politisk parti eller en forening. For mange er det nok med små personlige projekter som at give dig til at male og tegne eller andet, du altid har ønsket at have tid til.

 

2. Få et sug i maven

Det gælder om at gøre alt for at finde en glæde igen. Ligger det ikke lige for, hvordan det skal ske, så er en let og effektiv genvej at gøre noget lystbetonet. For at kompensere for den urare situation, som det er at være arbejdsløs. Prøv at springe i faldskærm, dyrk sport, leg med børnene, tag på en udflugt, eller tag til en god koncert.

 

3. Bliv ved at prøve på at få et arbejde

Det kan virke som en karklud i ansigtet, men det er vigtigt at indse, at den værste fjende for dit humør er din status som arbejdsløs. Derfor skal det selvfølgelig have førsteprioritet for dig at finde et arbejde.

 

4. Sig fra over for ynk

Det er trist at være arbejdsløs, og venner og familie får lyst til at trøste dig med telefonopkald og klap på skulderen. Husk, at det nogle gange kan tage overhånd, og lær at sige fra over for dem. Forklar måske dine venner, at du nok skal sige til, hvis du får brug for hjælp.

 

5. Hold fast i dit socialliv

Når du søger arbejde, er det ekstra vigtigt, at du ser dine venner og hygger som du plejer. Tal med dem om alt det sjove, ikke din arbejdsløshed.

 

6. Arbejd med din identitet

Du skal begynde at se dig selv som “jobsøgende” og ikke “ledig”. Vær nysgerrig og opsøgende. Se din dag med jobsøgning som en normal arbejdsdag, blot med mere frihed.

 

7. Fortæl det til alle

Selvom du ikke skal dyrke din titel som jobsøgende, så skader det aldrig at nævne for folk, at du er på udkig efter arbejde. Husk, at det er, når du snakker med folk - dine bekendte eller fremmede - at de fleste jobmuligheder opstår, ikke ved jobopslag.

Næsten alle, som søger arbejde, skammer sig. Lad være med det. Hvis folk spørger dig “hvad laver du?”, så svar prompte: “Jeg er jobsøgende, fortæl mig hvad du laver.” Folk elsker, når der er andre som er interesserede i, hvad de laver, og den snak kan også være starten på en jobmulighed for dig.

 

8. Søg væk hjemmefra

Mange oplever, at de arbejder dårligt fra skrivebordet i soveværelset. Tag derfor på udflugt til biblioteket eller hos dit fagforbund, hvis du har brug for nogle andre lokaler at skrive jobansøgninger i.

 

9. Ledig men...

Nogle oplever, at vennerne ringer og spørger, om man vil passe børn. De tænker: “Hun er jo alligevel derhjemme uden arbejde.” Det skal du være varsom med at sige ja til. Selvfølgelig skal man hjælpe hinanden, men du skal have tid til dit 37-timersjob, som er at være jobsøgende.

 

Kilder: Bo Netterstrøm, overlæge på Arbejdsmiljømedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital og Nynne Lykke Christensen, chefkonsulent i DJØF, som er fagforening for mange akademikere og kontorfolk.