Vi kan og må ikke gøre mere for at hjælpe de naboer, der er plaget af larm og rystelser fra det store metrobyggeri.
Sådan har det lydt igen og igen fra Metroselskabet, men nu tvinger ejerne - Københavns Kommune og staten - selskabet til at gøre mere for de naboer, der lider mest under det største byggeri i hovedstaden siden 1600-tallet. Det skriver Politiken.
- Konkret har vi bedt om, at Metroselskabet stiller yderligere aflastningssteder til rådighed for de særligt berørte borgere, skriver Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), i en mail til Politiken.
Metroselskabet bliver nu pålagt at stille fem aflastningsboliger til rådighed til de naboer, som er allerværst generet af byggeriet. Og overborgmesteren er åben for mere hjælp, hvis det bliver nødvendigt.
Også regeringen står bag kravet til metroselskabet.
- Det kan jeg fuldt ud bakke op om. Det vil kunne give en lettelse for de mest belastede boliger netop nu, hvor det støjer meget, siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).
Metroselskabet har gentagne gange fastholdt, at det ikke er muligt at hjælpe naboerne mere, end hvad den såkaldte ekspropriationskommission giver mulighed for.
Kommissionen pålagde eksempelvis selskabet at stille én aflastningslejlighed til rådighed i dagtimerne for 90 familier omkring Hovedbanegården.
Metroselskabet har ikke villet stille op til interview i Politiken. Men i en skriftlig kommentar fastholder kundedirektør Rebekka Auken Nymark, at selskabet ikke kan gøre mere af egen drift.
- Der er ikke belæg for at opfatte dette initiativ som kritik. Ejernes beslutning giver os mulighed for at sætte yderligere initiativer i gang ud over det, som ekspropriationskommissionen havde pålagt os.
- Det er vi glade for, at de nu har gjort, skriver kundedirektøren.
Professor i naboret og forvaltningsret Peter Pagh har kaldt Metroselskabets påstand om, at det ikke kan gøre mere for naboerne, for "det rene vrøvl".
Men han finder det dybt problematisk, at politikerne pålægger selskabet at gøre mere, fordi det kortslutter konstruktionen bag et offentligt ejet selskab.
- Det er rent ragnarok. Metroselskabet kan gøre mere for naboerne, hvis det vil. Men det er fuldstændig uden hjemmel, når overborgmesteren som ejer går ind og dikterer, hvordan selskabet skal drives, siger professoren.
/ritzau/