Når almindelige mennesker byder på Lauritz.com er de oppe imod en gruppe af få kunder, der byder på varer i en voldsom grad.
Det skriver Berlingske, der har lavet en større analyse af handlen hos auktionsvirksomheden.
Ifølge Berlingske har Lauritz.coms 10 mest aktive kunder deltaget i omkring 10 procent af alle auktioner på hjemmesiden, svarende til 370.000, siden 2003.
Den mest aktive kunde har deltaget i over 80.000 auktioner og lagt over 800.000 bud.
Samtidig viser analysen, at nogle af de mest aktive kunder kun vinder varen meget sjældent.
At der kommer mange bud kan ifølge Troels Bjerre Lund, adjunkt i teoretisk datalogi ved IT Universitetet, som Berlingske har talt med, hæve prisen på varerne.
- Alene det, at man ser mange bud på den vare, man byder på, gør, at man tror, varen er mere værd, end man troede, da man startede, siger han.
Lauritz.com fortæller til Berlingske, at der er tale om kunder, der er kendt i koncernen.
- Det er også forklaringen på, at disse kunder ikke via vores algoritmer og alarmlister er blevet lukket, siger direktør i Lauritz.com Mette Rode Sundstrøm og fortsætter:
- Det er kunder, der har budt på et stort antal varer med mange bud. Disse kunder udviser ikke en typisk kundeadfærd, men heller ikke en forkert kundeadfærd. Lauritz.com har en række superkunder, der byder meget og også vinder mange auktioner. Det er vi glade for.
Lauritz.com har ikke ønsket at fortælle Berlingske, hvem kunderne bag de aktive kundenumre er.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.