Danske Bank har mistet næsten 50.000 kunder siden 1. april, mens Nykredit Bank har fået mere end 30.000 kunder i samme periode. Sådan lyder konklusionen på en analyse fra analyseselskabet CEM Institute - Voxmeter ifølge Jyllands-Posten.
Danske Bank bekræfter, at den har mistet kunder - men slet ikke i det omfang, som analysen konkluderer.
CEM Institute - Voxmeter har spurgt 1.000 danskere om deres primære bankforbindelse hver uge siden april.
- Det er en markant kundeafgang, som Danske Bank oplever. Og det skal ikke fortsætte meget længere, før det bliver rigtigt alvorligt, siger Christian Stjer, direktør i CEM Institute - Voxmeter til Jyllands-Posten.
Storbanken afviser at have tabt så mange kunder.
- Det seneste halve år har vi mistet omkring 30.000 kunder, mens vi i samme periode har fået over 20.000 nye kunder. Det giver altså en netto kundeafgang på 10.000, siger Jan Svarre, direktør i Danske Bank, til Jyllands-Posten.
Tirsdag morgen offentliggør Danske Bank sit regnskab for tredje kvartal. Og for en gangs skyld er det ikke selve regnskabstallene, aktiemarkedet vil fokusere mest på, men derimod de strategiske udmeldinger ifølge Ritzau Finans.
Forud for regnskabet er der blevet spekuleret kraftigt i, hvor omfattende ændringer bankens nytiltrådte topchef, ordførende direktør Eivind Kolding, lægger op til for at løfte banken op blandt de bedst indtjenende banker i Norden.
- Strategien tror jeg kommer til at handle meget om, hvordan de skal gøre forretningen mere effektiv, få omkostningerne ned og fortsætte den udvikling, de sådan set er i gang med, siger aktieanalytiker Mads Thinggaard fra Nykredit Markets til Ritzau Finans.
Han fremhæver også bankens image som et andet vigtigt element i den ventede strategiplan. Muligheden for frasalg kan heller ikke udelukkes.
- Det er en meget stor proces, de har været i gang med, og der kan godt komme noget overraskende. Der kan komme alt fra en aktieemission til et frasalg af Danica, siger Mads Thinggaard.
/ritzau/