Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen (S) har følgende kommentarer til strategien:
Vi er nødt til at være langt mere ambitiøse i vores turismestrategi end det, regeringen lægger op til nu. Storbyturismen er nemlig stort set fraværende i den nye turismestrategi.
Vores ambition skal være, at turisterne vælger København og Greater Copenhagen metropolen frem for Berlin eller Barcelona, fx fordi de forbinder vores hovedstadsområde med unikke kultur- og gourmetoplevelser. Det trækker dem i første omgang til Københavns Lufthavn og hovedstaden og derfra videre ud i landet til fx Fyn og Jylland, hvor de er med til at skabe omsætning.
Vækst i turismen betyder faktisk noget for helt almindelige mennesker, der eksempelvis arbejder i servicefagene, som taxachaufføren, tjeneren, eller hotelmedarbejderen.
Det er underligt, at storbyturismen er så fraværende i strategien, når vi samtidig kan konstatere, at de seneste års fremgang i dansk turisme primært er drevet af markant vækst i netop storbyturismen.
Også møde- og erhvervsturismen fylder alt for lidt i strategien. Det vil sige, at vi måske misser muligheden for at tiltrække flere internationale møder og kongresser til Danmark og dermed også går glip af omsætningen.
Alene i Region Hovedstaden bidrager turismen med over 43.000 arbejdspladser. Det er arbejdspladser, hvor halvdelen af de ansatte er ufaglærte og en ud af fem er nydanskere. Turismebranchen skaber med andre ord job til nogle af de mennesker, der ellers kan have svært ved at finde plads på arbejdsmarkedet. Det er endnu en grund til at have en ambitiøs strategi, der prioriterer storbyen som vækstmotor.
Fakta om turisme i Region Hovedstaden
Målt i omsætning er Region Hovedstaden den største turismeregion med 40 % af den samlede omsætning på ca. 95 mia. kr.
Alene i hovedstaden skaber turismeindustrien omsætning for 38 mia. kr. årligt og bidrager med over 43.000 arbejdspladser.
Region Hovedstaden investerer årligt 40 mio. kr. i resultatkontrakten med Wonderful Copenhagen, som til gengæld skaber vækst og udvikling i hele Greater Copenhagen.
De seneste års fremgang i dansk turisme er primært drevet af en markant vækst i storbyturismen på 69 pct. fra 2008 til 2015, samt en vækst på 14 pct. i erhvervs- og mødeturismen i samme periode.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.