Efter måneders beskyldninger fra landets kommuner og pensionskassen ATP mod KMD kommer it-leverandøren på banen med en venlig - men bestemt - opfordring til kritikerne: Stå ved jeres eget ansvar.
Topchef Eva Berneke siger til Berlingske Business, at KMD foretrækker at føre en direkte dialog med kunderne.
Men når Kommunernes Landsforening (KL) og ATP kritiserer via medierne, føler virksomheden, det er "på tide også at sige noget".
- Vi er meget kede af de forsinkelser, og vi påtager os meget gerne vores del af ansvaret. Men de skyldes ikke alene KMD. Det ville klæde vores modpart at tage deres del af ansvaret, siger Eva Berneke til Berlingske.
KL-formand Martin Damm beskylder selskabet for bevidst at forsinke leveringen af nye såkaldte støttesystemer til kommunerne.
Uden de nye støttesystemer kan kommunerne nemlig ikke udskifte andre gamle og dyre it-løsninger, som de køber hos KMD.
Der forhandles i øjeblikket om priser, fortæller KMD-chefen.
- Vi kan helt blankt afvise, at der er nogen form for spekulation i de forsinkelser i systemudviklingen. Det har ingen gang i virkeligheden, og det er en ganske urimelig anklage, siger Eva Berneke.
KL har truet med at udelukke KMD fra kommende opgaver.
Det skyldes, at kommunerne føler sig snydt i en strid om et forsinket it-system, skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.
KMD er ejet af den amerikanske kapitalfond Advent International.
Kommunerne er den klart største kunde. I 2015 stod de for 57 procent af KMD's omsætning på fem milliarder kroner.
Pensionsselskabet ATP har krævet 500 millioner kroner fra KMD. Den sag drejer sig om et forsinket system til udbetaling af folke- og førtidspension.
Leverandøren mener, at systemet fuldt ud lever op til kontrakten. Men pensionsselskabet ATP siger ifølge TV2, at KMD er skyld i "væsentlig misligholdelse af kontrakten".
/ritzau/