Et af Kinas største entreprenørselskaber har vist interesse for at stå for etableringen af tunnellen under Femern Bælt mellem Danmark og Tyskland.
Det er det statsejede CCCC, der vil ind på det danske marked og bygge og finansiere et af de største anlægsprojekter i Europa nogensinde til en pris på 40 milliarder kroner. Det skriver Berlingske.
- CCCC har præsenteret sig og fortalt, hvad deres kunnen er, og de har også en passant skrevet, at de har kompetencer til at finansiere byggeriet, siger Steen Lykke, teknisk direktør i Femern A/S, til avisen.
CCCC (China Communications Construction Company) har allerede stået for flere broer, tunneller og havne i Afrika og Mellemøsten, og nu vil selskabet i gang med megabyggerier i Europa.
Normalt bliver byggeprojekter med kinesiske arbejdere fra statslige kinesiske entreprenørselskaber ledsaget af penge fra statsbanker fra Kina.
Den model kan dog ikke uden videre bruges til at finansiere Femern-tunnellen, skriver Berlingske.
Her er der nemlig en klar skillelinje mellem finansiering og byggeri, og billig kinesisk arbejdskraft kan ikke lade sig gøre på grund af krav om dansk overenskomst. Men finansiering fra Kina er i spil til Femern-projektet.
- Når vi på et tidspunkt skal ud på markedet og låne til anlægssummen, kan kinesiske långivere være med på lige fod med andre, siger finansdirektør Allan Christensen fra Femern A/S til Berlingske.
Den tidligere eksportambassadør i Kina, Ritt Bjerregaard, ser ingen problemer i, at kinesere står for finansiering og opførslen af Femern-tunnellen. Danmark har brug for investeringerne fra Kina, siger hun til Berlingske.