Ilse Nielsen har fået løn for at læse H.C. Andersens eventyr op for sin computer i omkring fem timer.
Hun er ansat i Fredericia Kommune og en af det voksende antal danskere, der helt eller delvist har skiftet tastaturet på jobbet ud med talegenkendelse.
Ilse Nielsen er fuldmægtig i kontrolgruppen i Fredericia Kommune og har brugt talegenkendelse i et par år. Hun arbejder med at afsløre socialt bedrageri.
Talegenkendelse bruger hun typisk efter møder, hvor hun skal skrive journal. Før tastede hun løs. Nu tager hun sin mikrofon, der ligner en fjernbetjening med ledning, holder den op til munden og taler sine notater ind.
”Hvis man ikke har en sekretær med til mødet, som kan skrive ind undervejs, så er det et fantastisk redskab,” siger Ilse Nielsen.
Gætter ni ud af ti ord rigtigt
Hun har brugt systemet meget, og det er en af grundene til, det fungerer så godt. Jo mere man bruger systemet, jo bedre bliver det.
Derfor begyndte alle brugere i Fredericia med at læse to til fem timers H.C. Andersen eventyr eller andre standardtekster op for computeren, så programmet kunne lære ens udtale at kende.
Ilse Nielsens computer kan nu genkende over 90 procent af hendes ord rigtigt. Så der er stadig lidt rettearbejde bagefter.
”Jo længere tid man taler, jo bedre virker det. Det er ligesom en sms-ordbog, der lærer ens ord og sprogbrug. I starten retter man meget, og jeg tænkte, det tog alt for lang tid, og jeg havde lyst til at opgive, men når den lærer en at kende, går det bedre, selvom der stadig er problemer med tal og navne,” siger hun.
Vil ikke mumle til møder
Tal-problemerne betyder, at der pludselig står ’tre’ og ikke ’3’ midt i et telefonnummer, men fejlen er ved at blive fikset. Navnene har hun lært at tale sig uden om.
”Så skriver man navnet én gang og i resten af teksten bruger man ’pågældende’ eller ’undertegnede’. Man bliver god til at komme uden om fejlene i systemet,” siger hun.
Hun har ikke lyst til at bruge talegenkendelse under møder med borgerne. I kontrolenheden er møderne ofte med mennesker, der er blevet angivet for socialt bedrageri af andre borgere.
”Det er en svær og følsom situation for de mennesker, så vil jeg ikke sidde der på den anden side af bordet og mumle i en mikrofon,” siger Ilse Nielsen.