Efter der blev indført grænsekontrol mellem Danmark og Sverige, er antallet af tog, der - trods et planlagt stop - kører lige forbi Københavns Lufthavn i Kastrup, mere end femdoblet.
Det skaber stor frustration i lufthavnen, hvor både ansatte og de næsten 25 millioner årlige passagerer i høj grad bruger toget for at kommet til arbejde eller ud at rejse.
Togene fra Danmark til Sverige stopper alle, da der skal foretages id-kontrol af passagererne, inden toget krydser grænsen. Men fra Sverige mod Danmark springer togene altså ofte lufthavnen over.
- At togene nu i langt højere grad end tidligere kører uden om os, er noget, vi hører fra både rejsende og ikke mindst vores ansatte. Vi har 23.000 ansatte, og mange af dem bor på den anden side af Øresund. De kan ikke længere stole på, at toget stopper.
- For vores passagerer er det meget uheldigt. De bliver pludselig nødt til at indregne muligheden for, at toget springer stationen over, når de skal planlægge deres rejse, siger pressechef i Københavns Lufthavne Kasper Hyllested.
Ifølge et svar til folketingsmedlem Rasmus Prehn (S) fra transportminister Hans Christian Schmidt (V) skete det 79 gange i 2015, at et tog sprang lufthavnen over. I de første otte måneder af 2016 er tallet 417.
Det svarer til, at lufthavnen bliver sprunget over på 2,6 procent af de planlagte ankomster.
I 2015 var det - hvis man fraregner overspringene, lige da id-kontrollen blev indført - 0,05 procent.
DSB og Banedanmark vælger at springe lufthavnen over, hvis et tog er mere end seks minutter forsinket. Det sker for at hente tid, så toget er rettidigt på resten af strækningen, eksempelvis kystbanen.
- Id-kontrollen gør, at vi må afvikle trafikken anderledes hen over Øresundsbroen, og det er der, forklaringen ligger.
- Når vi får forsinkelser fra Sverige, så vil vi meget gerne undgå, at de spreder sig op ad kystbanen. Og de forsinkelser er der blevet mange flere af efter id-kontrollen, siger informationschef ved DSB Tony Bispeskov.
At det netop er Københavns Lufthavn, der bliver sprunget over, hænger sammen med, at der her er spor til at køre udenom stationen. Desuden er der mange flere passagerer på kystbanen.
- Vi gør det sådan, at flest muligt passagerer får så få gener som muligt. Her er det vurderingen, at det er ved at springe lufthavnen over, siger Tony Bispeskov.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.