Der kommer mere og mere rutine på de danske veje, jernbaner og fortove.
De ældre bevæger sig nemlig i stigende grad ud i trafikken, og da samfundsgruppen over 65 år samtidig er støt stigende, betyder det en markant fremgang i antallet af ældre trafikanter.
- Vi nærmer os et samfund, hvor hver fjerde kommer til at være over 65, og det kommer til at være afspejlet i billedet på vejene, siger Anu Siren, lektor ved DTU Transport.
Hun har netop præsenteret de første resultater fra en undersøgelse af transportvanerne hos de store efterkrigsårgange, som er født i 1946 og 1947.
- Tidligere har vi set, at når folk går på pension, så rejser de mindre, de kører ikke så meget i bil, og nogle vælger at lade være med at forny deres kørekort. Men nu tyder det på, at det bliver anderledes.
- De nye generationer beholder deres kørekort, og de har en forventning om, at de vil blive ved med både at bruge bil og offentlig transport, forklarer hun.
Hos Ældre Sagen har man allerede bemærket de ældres rejsetrang.
- Vi oplever, at det er meget vigtigt for de nye ældre, at de kan blive ved med at komme rundt, så de kan opretholde deres aktive tilværelse og deres sociale liv, forklarer Jens Højgaard, souschef for foreningens samfundsanalyse.
Anu Siren opfordrer samfundet til at indrette trafikplanlægningen efter det stigende antal ældre.
- Den offentlige transport er primært indrettet efter pendlerne, og man kunne prøve at tænke de ældre mere ind, siger hun.
Den problematik genkender man hos Ældre Sagen.
- Vi hører meget ofte fra ældre rundt omkring, at det er et stort problem, at der bliver nedlagt mange busruter, især i udkantsområderne, forklarer Jens Højgaard.
/ritzau/