Danske Banks filial i Estland har været centrum i en enorm sag om hvidvask af milliarder.
Her kan du se de væsentligste konklusioner i bankens egen undersøgelse, der er offentliggjort onsdag morgen.
* En række alvorlige mangler i bankens styring og kontrolsystemer gjorde det muligt at misbruge Danske Banks filial i Estland til mistænkelige transaktioner.
* Fra købet af Sampo Bank i 2007 og frem til lukningen af kundeporteføljen i 2015 havde banken et stort antal udenlandske kunder i Estland, som "vi aldrig skulle have haft, og at der har været transaktioner, der aldrig skulle have fundet sted," hedder det i undersøgelsen.
* Kun en del af de mistænkelige kunder og transaktioner er blevet indberettet til myndighederne, sådan som de skulle have været.
* Den estiske filial havde generelt et utilstrækkeligt fokus på risikoen for hvidvask, og filialledelsen var mere optaget af procedure end af at afdække de faktiske risici.
* Filialen i Estland blev drevet for uafhængigt af resten af koncernen med sin egen kultur og sine egne systemer uden tilstrækkelig kontrol og opmærksomhed fra koncernen.
* Der er mistanke om, at der har været medarbejdere i Estland, som har medvirket til eller har stået i ledtog med kunder.
* Der har været ledelsessvigt i flere koncernfunktioner.
* Der var et antal mere eller mindre alvorlige indikationer i løbet af årene, der ikke blev forstået, handlet på eller eskaleret, som man kunne have forventet.
* På koncernniveau var man derfor for længe om at forstå problemerne og rette op på manglerne.
* Undersøgelsen har på nuværende tidspunkt foretaget analyse af i alt cirka 6200 kunder med flest risikofaktorer. Heraf er langt størstedelen fundet mistænkelige.
Kilde: Danske Bank.
/ritzau/