Stigende priser har tilsyneladende lagt en dæmper på befolkningens tørst efter specialøl. I hvert fald må Thisted Bryghus se sit overskud svinde ind efter et år med faldende salg af øl.
Bryghusets salg af øl og mineralvand i detailhandlen er faldet fire procent sammenlignet med året før. Det siger Aage Svenningsen, der er administrerende direktør i Thisted Bryghus.
- Det tolker vi som tilbageholdenhed hos forbrugerne på grund af inflation og pres på deres privatøkonomi, da vores produkter er blevet dyrere for forbrugerne, og noget af salget har flyttet sig over på lidt billigere produkter, siger han i en pressemeddelelse lørdag.
De seneste fem regnskabsår har bryggeriet haft millionoverskud. Men i regnskabsåret 2021/2022 ender resultatet på 358.000 kroner efter skat. Det fremgår af bryghusets seneste årsregnskab.
Resultatet er mindre end forventet. Alligevel er ledelsen tilfreds.
I begyndelsen af regnskabsåret var salget af øl og sodavand negativt påvirket af coronarestriktioner. Salget til restauranter og caféer er efterfølgende steget igen ifølge Aage Svenningsen.
Bryghusets omsætning endte på 56,7 millioner kroner. Også det er mindre end forventet.
I løbet af året har bryghuset foretaget investeringer for knap 11 millioner kroner.
Pengene er ifølge Aage Svenningsen blandt andet blevet brugt på nye tanke og en ny flaskeskyller for at minimere energi- og vandforbrug.
Ledelsen forventer, at salget af øl og sodavand fortsat vil være præget af konsekvenserne af invasionen i Ukraine. Den forventer derfor et resultat på niveau med 2021/2022 for indeværende regnskabsår.
Thisted Bryghus ligger i Thisted i Nordjylland. Bryghuset blev grundlagt i 1902 og sælger i dag primært økologiske øl og specialøl.
/ritzau/