Ritzau
Opdateret kl. 11:21
Når Krak-kortene og de lokale telefonbøger udkommer i 2017, bliver det den sidste årgang på tryk. Det oplyser Eniro, der står bag produktionen af kort- og telefonbøgerne.
I stedet flyttes kortene og telefonbøgerne over på internettet. Det skyldes, at annoncørerne, der finansierer bøgerne, i stigende grad er blevet mere interesseret i at figurere på computerskærme frem for på trykt papir.
Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
- Det skyldes, at søgningen i højere og højere grad flytter over på internettet, siger Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro.
- Vejviserne har jo været et sted, hvor man har søgt oplysninger og kontaktoplysninger i sit lokalområde. De ting sker på internettet i dag. Det betyder, at vores omsætning på produkterne falder.
Den sidste årgang af vejvisere og telefonbøger fra Eniro vil bestå af 39 titler i Danmark samt 94 titler i Sverige og 55 i Norge.
Ifølge Eniros egne tal er det særligt Danmarks nordiske naboer, der har mistet interessen for at bladre i papirudgaverne af bøgerne.
Mens 35 procent af den voksne befolkning i Danmark benytter enten kort- eller telefonbøgerne, er den andel kun 13 procent i Sverige og 18 procent i Norge.
- Man må i hvert fald sige, at udviklingen er gået hurtigere i de andre lande. Vi har lavet de her målinger hvert år. Og Danmark har holdt bedre fast, siger Kristoffer Apollo.
- Det afspejler vores offentlige struktur i Danmark. Og på grund af den måde Danmark er opbygget, har vi udgivet flere og mere lokale titler end i Sverige og Norge. Og vi kan se, at de lokale titler har haft en bedre udbredelse.
Eniros vejvisere har en historie, der går helt tilbage til 1770. Her blev den første vejviser over København udgivet.
Med udfasningen af de fysiske udgaver af bøgerne nedlægger Eniro også 12 stillinger i hele koncernen.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.