Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 27. september 2016
Tøjfirmaer, skofirmaer, supermarkeder, bilimportører, nyhedsmedier, flyselskaber og livsstilsfirmaer. Danskerne er vilde med at modtage tilbudsmails og nyhedsbreve om deres yndlingsprodukter. Det viser nye tal fra Deloitte. Ifølge undersøgelsen har den gennemsnitlige forbruger sagt ja til at modtage e-mails fra hele 10 forskellige virksomheder. Men de unge begynder langsomt at falde fra.
- Tilbuds- og nyhedsmails har i flere år været i hastig vækst som den foretrukne markedsføringskanal. For forbrugerne er det en let måde at holde sig ajour med produkter, man holder af. For virksomhederne er det en hurtig og billig adgang til de mest købevillige kunder, siger forbrugerekspert i Deloitte Peter Mølkjær.
For nogle virksomheder kan e-maillisterne ligefrem være mange penge værd, såfremt man har haft en struktureret tilgang til at indhente accept fra forbrugerne, mener Peter Mølkjær.
- Eftersom e-mailsmarkedsføring kun er lovlig, hvis man som forbruger har sagt tydeligt ja, er det klart, at et stort e-mailregister med tydelig forbrugeraccept er guld værd for en virksomhed. Det gælder, uanset om man indgår strategiske partnerskaber, står foran et ejerskifte eller bare vil sikre kundernes fortsatte loyalitet. E-mailaccepter er benhård valuta.
På trods af den store popularitet er der muligvis sorte skyer forude for tilbuds- og nyhedsmails. De unge forbrugere falder nemlig fra.
- Ser man på de 40- til 49-årige, modtager de i gennemsnit e-mails fra 12 forskellige virksomheder. Det tal falder til 9 for de unge under 30 år. Det kan synes at være en lille forskel, men det er et tydeligt tegn på, at mange unge vælger e-mailen fra. Det er en tendens, der forventeligt vil forstærkes.
Mens e-mailbølgen altså potentielt kan være på retur, er der til gengæld masser af muligheder for at nå forbrugerne gennem nye teknologier.
- I dag findes allerede avanceret teknologi, der gør brug af mobil lokationsdata for at nå forbrugerne, hvor rent faktisk befinder sig, ikke bare hvor de bor. Dermed kan man lave skræddersyede tilbud på det helt rigtige sted på det helt rigtige tidspunkt. Det kræver dog stadig, at forbrugerne er villige til at dele deres data, så der skal være en gulerod i den anden ende, siger Peter Mølkjær.
12 pct. af danskerne modtager tilbuds- eller nyhedsmails fra 20 virksomheder eller flere.
Fakta:
Så mange tilbuds- eller nyhedsmails modtager danskerne:
9 pct. modtager ingen
18 pct. modtager mellem 1 og 4
34 pct. modtager mellem 5 og 9
22 pct. modtager mellem 10 og 14
5 pct. modtager mellem 15 og 19
12 pct. modtager 20 eller flere
Tallene er baseret på i alt 796 interview med repræsentativt udvalgte danske forbrugere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.