Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
København, 6. september 2016
Tøj, sko, sportsudstyr, skønhedsprodukter, modetilbehør og alt til boligen. Danskerne er vilde med de såkaldte outlet-forretninger, hvor producenterne sælger varer direkte til forbrugerne med en klækkelig rabat. I alt siger 45 pct. af danskerne, at de gerne går i outlet-forretninger, mens yderligere 16 pct. ligefrem er villige til at køre en omvej for at finde gode tilbud. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.
- Outlet-butikker er et relativt nyt fænomen i Danmark, men har været kendt i mange år i udlandet, særligt i Italien, Tyskland og USA. Her findes hele outlet-byer, hvor hundredevis af outlet-forretninger er samlet på ét sted sammen med legepladser, caféer og store familierestauranter. De er nærmest en udflugt værd, siger forbrugerekspert i Deloitte Peter Mølkjær.
Traditionelt har producenterne brugt outlet-forretninger til at sælge ældre kollektioner med rabat, men det behøver langt fra altid være tilfældet, påpeger Peter Mølkjær:
- Tidligere havde outlet-forretninger måske mest karakter af restlagre på udsalg, men i dag sælges også nye produkter, som af den ene eller anden grund ikke er havnet på hylderne i de normale forretninger. Den trend vil uden tvivl fortsætte, eftersom producenterne bliver endnu bedre skabe en helhedsoplevelse på tværs af strøgbutikker, e-handel og outlets.
Særligt interessant er det, at 16 pct. af danskerne faktisk er villige til at køre ekstra kilometer for at få fat i de gode outlet-tilbud.
- Outlet-forretningerne er ofte placeret uden for bymidten, fordi producenterne gerne vil have billig husleje og samtidig undgå at komme i karambolage med de normale salgssteder. Derfor er det ekstra vigtigt, at forbrugerne er villige til at slå et smut forbi, selv om det koster nogle ekstra kilometer på tælleren, siger Peter Mølkjær.
Allermest positive er de sjællandske forbrugere, hvoraf 25 pct. siger, at de kører målrettet efter outlet-forretningerne.
- Danmarks eneste egentlige outlet-by ligger i Ringsted, så det er måske ikke så mærkeligt, at sjællænderne er dem, der mest begejstrede for konceptet. Det viser dog med al tydelighed, at der stadig er et stort potentiale på det her marked, og at forbrugerne gerne vil være med, siger Peter Mølkjær.
Kvinder er generelt gladere for outlet-forretningerne end mænd. Blandt kvinderne er det 19 pct., der gerne kører ekstra kilometer for et godt outlet-tilbud. Det gør kun 13 pct. af danske mænd.
Fakta:
Sådan har danskerne det med outlet-forretninger:
45 pct. handler gerne ind i en outlet-forretning, hvis de alligevel kommer forbi
16 pct. kører gerne efter en outlet-forretning for at finde gode tilbud
20 pct. handler ikke i outlet-forretninger
10 pct. ved ikke, hvad de synes om outlet-forretninger
9 pct. ved ikke, hvad en outlet-forretning er
Tallene er baseret på i alt 1029 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.