Bragt første gang den 29. april 2008.
Den er som revet ud af et Tintin-album.
Kulsort og kæmpestor står en 17,8 meter lang ubåd på betonklodser på det gamle B&W-værft i København og venter på den sidste klat maling.
I al hemmelighed har 25 mand brugte de sidste par år på at bygge den 32,5 tons tunge ubåd, der som den første ubåd i verden skal sejle jorden rundt.
- Og hvor er det befriende nu at være næsten færdig. På lørdag kommer en kæmpe kran og hejser den ned i vandet. Så må vi se, om den synker til bunds, gnækker den 37-årige ubådskaptajn Peter Madsen.
Verdens største
UC3 Nautilus er hans tredje ubåd. Den er verdens hidtil største hjemmebyggede ubåd med plads til mellem tre og otte personer. Planen er, at den skal sejle jorden rundt under havet som den første ubåd i verden, når man lige har justeret på teknikken og haft en prøvetur til Middelhavet. Verdensomsejlingen under havet begynder næste år.
- Bare i ubåd fra by til by, siger Peter Madsen.
Ubådens skrog er bygget op af en oversavet møllemast med en diameter på to meter, »for vindmøller er vi jo gode til at lave i Danmark,« som Peter Madsen forklarer,
Vi kravler ind af et hul i siden. Og slanger os først forbi en masse elektronisk, så forbi en stige op til øverste luge seks meter oppe og ender i et smalt rum med to enkle senge og et lille køkken med to kogeplader og miniovn.
- Der er alt i den her ubåd. Når vi arbejder herude, så plejer vi at bruge ubådens køkken til en fast ret: Hakkebøffer med løg og kartoffelmos, forklarer Peter Madsen.
1,5 millioner kroner
De andre ubådsbyggere render rundt i en hangar på det gamle B&W-værft på grunden, der bliver kaldt Sibirien, fordi her er så goldt og koldt. Flere af dem er i perioder været tvunget til at blive hjemme af kæresten, da ubådsbyggeriet slugte al fritiden. Selve ubåden er lagt ud i en fond, som de alle er medlemmer af. En lang række skibsproducenter har sponsoreret dele - og dermed holdt prisen nede på 1,5 millioner kroner.
Da vi er ude af ubåden igen, kommer et par i en rød Mazda kørende på weekendtur. Manden bremser og hopper ud af bilen for at kigge ind ad koøjerne.
- Der er intet som en ubåd til at skaffe en opmærksomhed, forklarer Peter Madsen, der i øvrigt begyndte på at lave ubåde, da han længe havde ført kampe mod myndighederne, når han skulle sende en raket i vejret.
- Der er nemlig ingen lovgivning om ubåde i Danmark, hvis bare den er under 25 meter lang. Der er ingen som troet, at der er nogen som kunne få den idé at lave sin egen ubåd, siger Peter Madsen.
Peter Madsen har aldrig fået anden uddannelse end studentereksamenen, godt nok har han forsøgt at læse til ingeniør, men i virkeligheden var han mest interesseret i bygge.
På et tidspunkt boede han i værkstedet på en madras, fordi han så fik lavet mere. Når han ikke skruer på ubåden, laver han lidt maskiner for Teknologisk Institut. Han har en formidabel evne til at få det mest usandsynlige til at virke.
- Jeg elsker at gøre det umulige muligt. Folk kalder mig Peter Ubåd, men jeg er også Peter Klassisk Musik. Jeg er alle mulige forskellige slags Peter.
Men hvorfor lige ubåde?
- Fordi det er et fantastisk fartøj. Det er også et politisk budskab om frihed. Du kan dykke ned i uger, og så er du bare væk for omverdenen. Der ikke fundet en sikker måde at spore ubåde på endnu. Du kan bevæge dig frit og ubemærket. Det er ren anarkisme.
Hvad svarer du til dem, der synes, at du er lidt skør?
- Jamen, måske er det ikke mig, der er skør, men resten af verden, der sidder hjemme ved sit fjernsyn og forstadsvilla. Det handler om at følge sine drømme, siger Peter Madsen.
Peter Madsens næste projekt er at skyde sig selv mere end 100 kilometer i vejret i en rakat på størrelse med en torpedo – altså seks meter i højden og en diameter på 50 centimeter.
»Jeg har talt med en tidligere jægerpilot om g-trykket. Men det vil være naturligt, at det var mig selv, som jeg udsatte for sådan en tur,« siger 37-årige Peter Madsen, der regner med at skyde sig op i stratosfærens yderste lag om måske ti år.
Rumdrømmen skal dog udvikles i etaper lige som ubådene ved grundige afprøvninger. Første trin bliver en »lille« ubemandet sonderaket med et videokamera ombord, der skal filme kloden.
Peter Madsen har længe haft raketbenzin i blodet. I 1995 prøvebyggede han og et raketteam den første danske raketmotor med flydende brændstof, og i 2006 byggede han Danmarks første bemandede raketbåd til DR-programmet Lille Nørd.
»Jeg er fascineret af at modbevise, alt det, som folk siger, ikke kan lade sige gøre. Det er lige som brumbassen, som kan flyve trods alle odds. Samtidig holder jeg det hele så simpelt som muligt. For jeg er trods alt ikke NASA,« siger Peter Madsen.