Hundredetusindvis af danskere er kunder i Danske Bank uden at betale en eneste krone for det, men det kan snart være slut.
Banken skal nemlig øge indtjeningen, og det kan gå udover de såkaldte 24/7-kunder, skriver Jyllands-Posten.
24/7-kunderne dækker over kunder, som kun har en lønkonto i Danske Bank og derigennem får adgang til gratis Visa/dankort, Mastercard, netbank og valutaveksling.
"Det kan sagtens betyde, at nogle kunder vælger os fra. Men det er ikke altafgørende for os kun at fokusere på volumen. Vi skal også tjene penge," siger privatkundedirektør i Danske Bank, Marlene Nørgaard, til Jyllands-Posten.
Danske Bank vil i stedet forkæle kunder, som har samlet alle deres finansielle forretninger i banken.
Bankhistoriker og professor på Copenhagen Business School, Per H. Hansen, roser banken for at tilgodese investorernes interesser, men han advarer samtidig mod om, at det kan blive et langt og besværligt forløb for banken.
"Banken skal passe på med ikke at støde for mange kunder. Danske Bank har det med at møde såvel folkelig som politisk modstand, hvis den indfører gebyrer og hæver priserne for de såkaldt dårlige kunder markant," siger Per H. Hansen til Jyllands-Posten.
Danske Bank oplyser samtidig, at man lukker filialer i udkantsdanmark, fordi det ikke kan betale sig holde dem åbne.
"I forbindelse med min ansættelse i Danske Bank besøgte jeg mange filialer rundt om i landet. I en lillebitte jysk filial lagde chefen ud med at spørge, om jeg var kommet for at lukke dem. For de var ikke mange medarbejdere, de ville ikke få flere kunder, og Brugsen var lige lukket. Det er et eksempel på, at der kan være filialer, som det ikke giver mening at opretholde," siger Marlene Nørgaard.
Kilde: Jyllands-Posten