Der er milliarder at hente, hvis Danmark eksporterede lige så meget per indbygger til seks udvalgte vækstlande som Sverige og Tyskland. Derfor lancerer regeringen en ny strategi for, hvordan danske varer i højere grad kan afsættes til de seks lande.
Det drejer sig om Sydkorea, Sydafrika, Vietnam og Indonesien, Tyrkiet og Mexico, hvor eksporten ville være 12 milliarder større, hvis vi gjorde det lige så godt som Sverige og Tyskland.
- Vi har en stor udfordring med at få fodfæste på de nye vækstmarkeder. Lidt forenklet kan man sige, at vi er gode til at eksportere varer til vores nærmarkeder, vi forsøger at indhente det tabte i BRIK-landene.
- Men vi har været dårlige til at få øjnene op for potentialet på den næste bølge af vækstlande, siger handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF).
BRIK-landene er Brasilien, Rusland, Kina og Indien. Også for disse lande, har regeringen iværksat en vækststrategi, der som mål har at øge vareeksporten med 50 procent over de næste fem år fra 60 til 90 milliarder.
- Regeringen vil med de nye strategier styrke og udbygge relationerne med beslutningstagerne i de seks lande og synliggøre danske erhvervskompetencer.
- Vi vil gennemføre flere erhvervsfremstød og i højere grad bruge regeringens ministre til at åbne døre for danske virksomheder, fremme danske løsninger og indgå partnerskabsaftaler inden fro relevante sektorer, siger Pia Olsen Dyhr.
Mere end 60 procent af den globale vækst forventes i de kommende fem år at komme fra de i alt 10 vækstmarkeder.
Et andet eksempel er, at hvis Danmark var lige så gode til at eksportere varer til Tyrkiet som Tyskland og Sverige, ville vi sælge varer til Tyrkiet for mere end fem milliarder mere årligt.
/ritzau/