Antallet af Coop-ansatte, der kommer galt af sted på jobbet, skal bringes betragteligt ned.
Det er målet for Coop Danmark, der netop har tilsluttet sig den internationale arbejdsmiljøkampagne, Version Zero, som har det erklærede mål at forebygge nedslidning og arbejdsulykker blandt medarbejderne. Det oplyser Coop i en pressemeddelelse.
Coop, der blandt andet har butikskæderne Fakta, SuperBrugsen og Kvickly under sig, vil som den første danske dagligvarevirksomhed bruge den internationale kampagne til at forbedre arbejdsmiljøet for medarbejderne i hele landet. Detailvirksomheden har 40.000 ansatte fordelt på 1.100 adresser i hele Danmark.
- Vi synes, Vision Zero er en god vision, og den passer rigtig godt på Coop, da vi arbejder strategisk med arbejdsmiljø i forvejen. Det er afgørende for os, at vores ansatte kan komme helskindet hjem fra arbejde, siger Thomas Hermann, arbejdsmiljøchef i Coop, til Avisen.dk.
Chefgangen skal være med
Hensigten med Version Zero, som den internationale sikkerhedsvirksomhed ISSA står bag, er at forplante en sikkerhedskultur i den enkelte virksomhed fra topledelse til den enkelte medarbejder på gulvet. Det skal ske ved, at man i større omfang investerer ressourcer i et godt arbejdsmiljø, og hvor man opsætter nogle mål for, hvordan man når derhen.
Så langt i processen er Coop Danmark dog ikke nået endnu, erkender Thomas Hermann.
- Vi har endnu ikke lagt os fast på, hvordan vi konkret vil nedbringe nedslidning og arbejdsulykker, men det er en proces, der er i gang. I november vil Coops Hovedarbejdsmiljøudvalg nedsætte en projektgruppe, der skal arbejde videre med det, siger han og slår fast:
- Siden 2011 har vi arbejdet strategisk med at sikre et godt arbejdsmiljø for vores ansatte, så vi får reduceret nedslidning og arbejdsulykker. Det vil vi fortsætte med i Vision Zero, hvor vi som noget nyt også involverer topledelsen i projektet. Ledelsen i de enkelte butikker gør det fint i forhold til at sikre de ansatte et godt arbejdsmiljø, men i topledelsen kan vi blive endnu bedre til arbejdsmiljøledelse.
Hvordan skal Karen, der arbejder som servicemedarbejder i Fakta mærke, at hun bliver mindre nedslidt med den nye vision?
- Det kommer heller ikke til at ske i morgen. Vision Zero er et strategisk fokus. Eksempelvis vil vi have større fokus på, hvad de varer, vi får ind i butikkerne, vejer, siger Thomas Hermann.
- I forbindelse med forarbejdet til denne beslutning har jeg været i kontakt med Arbejdsmarkedets Erhvervssikring for at se, hvor mange nedslidningssager vi er involveret i, og hvad de handler om. Mange af de anerkendte sager handlede faktisk om eksem-skader, som de ansatte får, når de vasker hænder mange gange i løbet af en arbejdsdag. Det var overraskende for os, da vi havde forestillet os, at de fleste sager handlede om butiksrøverier, løft af varer og ergonomi, lyder det fra Thomas Hermann.
Skyggetal
Hos HK Handel, der har mange butiksansatte blandt sine medlemmer, er man begejstret for Coop Danmarks nye tiltag. Det er selvom butiksansatte ligger relativt langt nede på listen over brancher, hvor der er flest anmeldte arbejdsulykker, viser en opgørelse fra Arbejdstilsynet fra 2017. Her ligger ansatte i byggeriet, slagteriarbejdere og politiet i top.
- Alle initiativer, der kan forbedre et sundt og sikkert arbejdsmiljø på arbejdsmarkedet er velkommen. Det er et spændende internationalt initiativ, der fokuserer på forebyggelses-tankegangen i forhold til arbejdsmiljøet. Det er ikke kun godt for den enkelte at mindske antallet af ulykker og forbedre arbejdsmiljøet, men også for en virksomheds økonomi. Høj medarbejdertilfredshed er også godt for kunderne, siger Merete Kaffka, arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel.
Selvom detailbranchen ikke ligger i top over anmeldte arbejdsulykker, skal man tage tallene med et gran salt, lyder det fra arbejdsmiljøkonsulenten.
- Der er skyggetal, som en sådan opgørelse ikke har med. Der kan jo være sager, der ikke bliver anmeldt, og så er der jo også en del, eksempelvis de unge, der kun er i detailbranchen i kort tid, men som senere i deres karriere, kan få mén eller en arbejdsskade forårsaget af deres tid i en butik, forklarer Merete Kaffka.
Minister: - ikke acceptabelt
Et ekspertudvalg, nedsat af regeringen, udkom i september med anbefalinger til en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats på det danske arbejdsmarked. Udvalget blev nedsat efter, at en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) viste, at den hidtidige indsats ikke havde ført til ønskede resultater i forhold de politisk fastsatte 2020-mål på arbejdsmiljøområdet.
Da udvalget præsenterede sine anbefalinger udtalte beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) følgende:
- Vi skal passe godt på de cirka 2,8 millioner mennesker, der hver dag går på arbejde i Danmark. Det er dem, der får vores samfund til at hænge sammen, og de har selvsagt krav på et godt og trygt arbejdsmiljø. Desværre kan vi se, at stadig flere ansatte overbelastes fysisk og psykisk, og det er en uacceptabel udvikling. Derfor har jeg også set meget frem til at modtage udvalgets anbefalinger til, hvordan vi alle i fællesskab kan forbedre arbejdsmiljøet ude på landets arbejdspladser.
Foruden Coop Danmark har også store danske virksomheder som Novo Nordisk og Lego tilsluttet sig Vision Zero.
Alle ulykker er mulige at forebygge, hvis arbejdspladsen som en naturlig del af hverdagen har et fælles fokus på sikkerhed. Det er tankegangen bag Vision Zero, som er en strategi, som man blandt andet kan bruge til ulykkesforebyggelse. Nul ulykker skal ikke forstås som et absolut mål men som en proces eller rejse, der indebærer nye måder at tænke og arbejde med sikkerhed på.
Fire fokuspunkter, der fremmer Vision Zero:
1. Engagement: Både ledere og medarbejdere er engagerede og forpligtede på at efterleve den fælles vision om at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø.
2. Kommunikation: Visionen skal fortælles på en måde, så det giver mening for alle på arbejdspladsen og samtidig er en naturlig del af hverdagen.
3. Kultur: Medarbejderne opfatter, at lederne prioriterer sikkerhed i hverdagen - også under tidspres. Alle er med til at diskutere og tage beslutninger om arbejdsmiljøspørgsmål.
4. Læring: Man dækker ikke over fejl, men kan være åben og lære fra det skete. Der er mere fokus på, hvad der går godt, end hvad der går dårligt.
Kilde: Videncenter for Arbejdsmiljø
UDVID