Kort lunte, dårligt humør og koncentrationsbesvær.
Det er dyrt for virksomhederne, når en medarbejder pludselig sygemelder sig på grund af stress.
Derfor vælger mellemledere og personalechefer i stigende grad at få en coach til at lære dem at spotte de første tegn på stress.
Det oplever coach og kommunikationsrådgiver Lene Høiby, der hjælper virksomheder og medarbejdere til større trivsel.
- Det koster virksomheden rigtig mange penge, hvis én eller to nøglemedarbejdere sygemelder sig i et halvt år. Derfor bruger jeg rigtig meget tid til at coache mellemledere i at spotte begyndende tegn på stress, så de undgå langtidssygemeldinger, siger Lene Høiby til Newspaq.
Lene Høiby coacher også nøglemedarbejdere i at kunne overkomme flere opgaver uden at knække psykisk.
- Fyringsrunder betyder ofte, at dem, der er tilbage, skal løbe stærkere. Her hjælper jeg ansatte med at lave en god plan, så man med de ressourcer, der er til rådighed, kan varetage flere opgaver uden at gå ned med stress, siger Lene Høiby.
Hun oplever, at den økonomiske krise har skabt en ny lederrolle, som mange chefer lige skal vænne sig til.
Tidligere gjaldt det primært om at motivere medarbejdere. Nu skal lederne også holde bundlinjen og føre de svære samtaler.
- Det er blevet sværere at være leder. Til gengæld bliver de ledere, der har klaret sig igennem de sidste års krise, rigtig fantastiske, siger Lene Høiby, der også holder kurser i, hvordan man skaber trivsel og helt bogstaveligt "griner sig gennem arbejdsdagen".
Her spiller humor og god tone er vigtig rolle. Derudover er tryghed, tillid til nærmeste chef og indflydelse på eget arbejdsområde nøgleord, når det gælder om at få medarbejdere til at blomstre, er Lene Høibys erfaring.
- Lederens rolle betyder rigtig meget. Ledelsen skal gå forrest og være en god forælder. Det er ikke nok at snakke om, hvordan tingene skal være. Man viser og er det gode eksempel, siger Lene Høiby, der mener, at for mange specialister udnævnes til ledere.
- Selvom man er dygtig inden for ét område, behøver man ikke at have de egenskaber, der skal til hverken psykologisk eller motivationsmæssigt. En god leder ved, hvordan man motiverer hver enkelt medarbejder, siger hun.
Stress er blevet en folkesygdom herhjemme.
15 procent af danskerne har følt sig stresset "hele tiden" eller "ofte" inden for de sidste 2 uger, viser en omfattende kortlægning af danskernes arbejdsmiljø fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA).
Undersøgelsen kom i december og omfatter over 16.000 danskere.