Ingen stor teateroplevelse, ingen nye tanker, ingen grænser overskredet. Men alligevel interessant.
Sådan lyder de første ord fra anmelderne efter verdenspremieren på Cafeteatrets kontroversielle teaterstykke "Manifest 2083" om massemorderen Anders Behring Breivik.
I knap halvanden time omsatte dramatikeren Christian Lollike og skuespilleren Olaf Højgaard dele af Anders Breiviks 1518 siders manifest til et teaterstykke.
Men skuespilleren begrænsede det stærke og provokerende ved stykket, siger Jyllands-Postens anmelder Henrik Lyding om sine tre af seks stjerner.
- At sætte Breivik på Scenen uden filter. Forsøge at kravle ind i mennesket bag morderen. Det gør Lollike og Højgaard kun til en vis grad. De lægger nemlig det filter ind, at det er skuespilleren, der snart læser højt fra Breiviks manifest og retsreferater.
Men når Højgaard står iklædt en tempelridderuniform og vandkæmmet hår, gør det alligevel indtryk på nogle.
- På det tidspunkt er både ubehag og indsigelser til forestillingen blevet store. Det er ikke bekvemt at se Breivik placeret i og underordnet et teaterprojekt, siger anmelderen for norske Dagbladet Andreas Wiese, som kalder stykket for ærligt, men ufærdigt.
Jyllands-Postens Henrik Lyding peger på, at teaterstykket hverken forsvarer eller affærdiger Breivik som sindssyg, men forsøger at forklare og stille spørgsmål.
- En distanceret og lidt ufarlig tilgang til et sprængfarligt emne, kunne man mene. Men der er heldigvis mere i den lille forestilling, og det er det, der gør stykket interessant, siger han.
Og det møder enighed fra Berlingske's anmelder, Jakob Steen Olsen, som giver fire af seks stjerner.
- Det synes vigtigt at lave en forestilling om Anders Breivik og hans betydning: Gal eller ideolog? Ensom eller alene? Men det ændrer ikke ved, at forestillingen om forestillingen nok i virkeligheden er endt med at være mere interessant end forestillingen.
/ritzau/