Digitale løsarbejdere

Airbnb får tæsk af hotel og campingvogne i sommerferien

Kun 1 ud af 20 danskere har planer om i ferien at overnatte ved at bruge Airbnb eller lignende. Det viser ny undersøgelse. Eksperts kommentar: 'Airbnb fylder mere i medierne end i virkeligheden.'
Danskerne er ikke så begejstrede for at overnatte via Airbnb, som medierne nogle gange giver indtryk af.
Danskerne er ikke så begejstrede for at overnatte via Airbnb, som medierne nogle gange giver indtryk af. Arkivfoto: David Leth Williams /Scanpix.

Det er kun hver tyvende dansker, der har planer om at finde et sted at overnatte via Airbnb eller lignende tjenester i den forestående sommerferie.

Danskerne er ikke så vilde med at leje boliger fra andre privatpersoner, som det ellers kan fremgå af medierne. Det er dog en holdning, som kan være ved at ændre sig. 

Det fremgår af en ny undersøgelse. Her svarer 1.009 danskere på, hvordan de har tænkt sig at overnatte i deres ferie.

I undersøgelsen siger kun fem procent - svarende til hver tyvende - at de vil få tag over hovedet i ferietiden ved at benytte Airbnb eller en anden form for 'dele-, bytte- eller lånebolig'.

Til sammenligning vil langt flere i ferien bo på hotel (42 procent), hos familie eller venner (21 procent) eller camping (13 procent).

Meget overrasket

Den lille andel, som vælger Airbnb eller lignende, kommer meget bag på Ann Lehmann Erichsen. Hun er forbrugerøkonom og afdelingsdirektør i Nordea, som har fået instituttet YouGov til at lave undersøgelsen.

- Jeg er meget overrasket over, at der er så få danskere, der regner med at skulle have ‘deletag’ over hovedet i sommerferien. Med al den omtale - der har været af Airbnb, homesharing, couchsurfing og så videre - ville jeg have troet, at andelen var langt større, siger Ann Lehmann Erichsen til Avisen.dk. 

Medierne bringer den ene historie efter den anden om portalen Airbnb, hvor folk lejer boliger af hinanden. Så sent som forrige weekend brystede Airbnb sig i flere medier af, at der er kraftig vækst i antallet af udlejninger via Airbnb i Danmark. Men træerne vokser ikke ind i himlen. 

- Der bliver skrevet så meget om, hvor smart det er at bruge Airbnb og så videre. Men Airbnb fylder åbenbart mere i medierne, end tjenesten gør i virkeligheden, siger Ann Lehmann Erichsen. 

(Artiklen fortsætter under grafikken)

 

To flaske vin i stedet for Airbnb

Ifølge den nye undersøgelse er de unge mere tilbøjelige til at vælge Airbnb. 13 procent i aldersgruppen 18 til 25 år har planer om i ferien at benytte Airbnb eller tilsvarende. I befolkningen som sådan er andelen 5 procent.  

Andelen af unge, som har planer om at benytte Airbnb eller lignende, gør ikke det store indtryk hos Ann Lehmann Erichsen.

-  Når unge går på jagt efter en billig måde at holde ferie på, så er førstevalget åbenbart ikke Airbnb, siger Ann Lehmann Erichsen og fortsætter:

- De unge vil for eksempel hellere bo på hotel. Eller hos familie, venner eller bekendte, hvor de kan bo gratis. Eller på grund af relationen nøjes med at give nogle flasker vin eller slå græsplænen ved sommerhuset.

Ann Lehmann Erichsen kan se flere årsager til, at kun hver tyvende dansker har mod på at holde ferie ved at bruge Airbnb eller lignende.

- Det her med Airbnb og andre tjenester er i vækst, og det tager som bekendt lang tid at ændre vaner. Men der er også en skepsis hos danskerne mod deleøkonomiske tjenester som Airbnb. Danskerne er de mest skeptiske i Norden i forhold til deleøkonomien, siger Ann Lehmann Erichsen på baggrund af flere undersøgelser.

Airbnb sender ikke-svar

Avisen.dk har bedt Airbnb om en kommentar. Men Airbnb svarer ikke på de fremsendte spørgsmål.

I stedet skriver 'Public Policy Manager' for Airbnb, Sofia Gkiousou, blandt andet til Avisen.dk:

- Airbnb vokser, fordi det afspejler, hvordan folk bor, arbejder og rejser i det 21. århundrede. Mere end 730.000 mennesker besøgte Danmark med Airbnb sidste år og genererede over 5,18 milliarder kroner til lokale værter og deres lokalsamfund.

Læs Avisen.dk's tema om digitale løsarbejdere her

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.